رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: اعتقاد داریم که زندان باید برای مجرمین جرایم خشن، متجاوزان به عنف و سارقان مسلح باشد نه برای مجرمین جرایم غیرعمد و مالی.

 

morkhasi.jpg (63 KB)

 

سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس در رابطه با سند تحول قضایی بیان کرد: یکی از برنامه ها و محورهای این سند، همکاری و هم‌افزایی است و امروز در اقدامی خداپسندانه، مسئولان سازمان‌ها و نهادهای استان با مشارکت یکدیگر، زمینه آزادی 116 زندانی جرائم غیرعمد استان فارس به طور مستقیم و 163 زندانی به صورت غیرمستقیم را فراهم کرده اند.

وی ادامه داد: در راستای سیاست های کلان و اجرائی قوه قضائیه به قضات تاکید شده که با استفاده از ظرفیت‌های قانونی زمینه آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد را فراهم و از احکام جایگزین حبس استفاده کنند؛ شایان ذکر است که قضات استان فارس از ابتدای امسال تا کنون بیش از 6200 رای جایگزین حبس صادر کرده‌اند که به نسبت سال گذشته  39درصد افزایش داشته است.

موسوی بازاجتماعی کردن مددجویان را از اقدامات مناسب زندان دانست و با اشاره به طرح غربالگری و پایش زندانیان، افزود: به تازگی 1074 نفر از زندانیان فارس در اجرای طرح پایش زندانیان آزاد شده‌ اند.

وی همچنین با اشاره به استفاده از سامانه کنترل الکترونیک زندانیان برای 90 نفر از زندانیان در محیط خارج از زندان، اضافه کرد: از دیگر اقدامات مهم دادگستری در این خصوص ارسال بخشنامه ای مبنی بر استفاده از تاسیسات قانونی برای صدور 50 درصدی احکام زندان به صورت باز و جهادی به تمام حوزه های قضایی است.

وی با بیان این که تا کنون زمینه مصالحه 48 پرونده قتل فراهم و رضایت اولیاء دم گرفته شده است، گفت: استان فارس در زمینه صلح و سازش پرونده های قتل در کشور حائز رتبه برتر بوده و در همین راستا اهتمام و تلاش رؤسا و دادستان های حوزه های قضایی فارس و مسئولان مرکز توسعه حل اختلاف و داوری استان قابل تقدیر است.

مدیرکل زندان های فارس گفت: مقرر شده 500 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد استان تا پایان سال آزاد شوند.

رئیس کل دادگستری فارس در پایان تاکید کرد: معتقدیم زندان باید برای مجرمین جرائم خشن، متجاوزین به عنف و سارقین مسلح  باشد و نه مجرمین جرائم غیر عمد و مالی./ ایسنا