در آستانه چهلم مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی (خبرنگاران محیط زیست ایسنا و ایرنا) که در حادثه واژگونی اتوبوس جان باختند، وکیل خانواده‌های این دو خبرنگار آخرین وضعیت پرونده قضایی این حادثه را تشریح کرد.

پرتو برهانپور، یکی از وکلای اولیای دم در این رابطه بیان کرد: نظر کمیسیون کارشناسان فنی پلیس راه آذربایجان غربی که به ما ابلاغ شده است، تقصیر را 50، 50 اعلام کرده‌اند. بر این اساس، 50 درصد تقصیر مربوط به عدم توانایی کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه در پیچ و شیب از سوی راننده اتوبوس و 50 درصد تقصیر مربوط به بی‌مبالاتی و قصور مسئولان هماهنگی سفر به علت عدم تامین وسیله نقلیه مناسب و آشنا نبودن راننده با شرایط راه و جغرافیای منطقه بدون هماهنگی با ادارات مرتبط با ایمنی و ترافیک اعلام شده است.

وی ادامه داد: در آخرین نظر اعلام شده به علت استفاده نکردن راننده از ترمز ثانویه پرداخته شد. این ترمز از نظر مکانیک ظاهری سالم بود ولی از نظر عملکردی و انتقال اطلاعات فعال نبود؛ بنابراین علیرغم روشن شدن سیستم هشدار، راننده از ترمز ثانویه استفاده نمی‌کرد و سیستم ریتاردر (ترمر ثانویه) دچار چهار خطا و اشکال بود.

برهانپور افزود: مستند نامه درخواست خودرو از سوی رییس اداره محیط زیست شهرستان ارومیه نیز موجود است؛ این در حالیست که برخی از مسوولان درخواست خودرو را انکار کرده بودند. بر اساس گزارشی که ما دریافت کردیم، رییس اداره محیط زیست شهرستان ارومیه خودرو درخواست کرده بود و به جزییات دیگری از این موضوع فعلا دسترسی نداریم.

وی اضافه کرد: مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه و اداره محیط زیست استان آذربایجان غربی تاکنون مورد تحقیق و پرسش قرار گرفته‌اند؛ راننده نیز طبق آخرین اطلاعات ما همچنان بازداشت است و بررسی‌ها ادامه دارد. روند پیگیری پرونده در جریان است ولی قاعدتا زمان دقیق مشخص نیست و نظرات کارشناسی صادر شده است.

لازم به ذکر است که چهل روز پیش، اتوبوس خبرنگاران و عکاسان در بازگشت از بازدید از تونل زاب در حوالی نقده واژگون شد و به فوت مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی (خبرنگار ایسنا و ایرنا) و مصدومیت 21 خبرنگار و عکاس دیگر انجامید./ ایسنا