دکتر نجفی توانا اظهار داشت: با امر و نهی کردن نه می‌توان مردم را دین‌پذیر و به راه راست هدایت کرد و نه می‌توان از فساد و تباهی جلوگیری کرد.

دکتر علی نجفی توانا، وکیل دادگستری و استاد دانشگاه در خصوص طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی بیان کرد: مراد از صیانت چیست؟ اگر منظور این است که از ورود داده‌هایی که به اخلاق و به ارزش‌های اخلاقی، دینی و ملی ما صدمه می‌زند، جلوگیری شود، بنده شخصاً موافق هستم؛ چون براساس قانون یکی از ابزارهای پیشگیری از وقوع جرم، همین ساماندهی است.

وی ادامه داد: برای اینکه از مصون شدن افکار،‌ اخلاق و دین افراد مطمئن شویم، ایجاد قرنطینه و محدودیت کفایت نمی‌کند؛ باید فرهنگسازی کنیم و آگاهی مردم را افزایش دهیم؛ همچنین برای آماده‌سازی چنین فضایی، باید کار، مسکن و ازدواج را برای جوانان فراهم کنیم؛ در غیر اینصورت با امر و نهی کردن نه می‌توان مردم را دین‌پذیر کرد و به راه راست هدایت کرد و نه می‌توان از فساد و تباهی جلوگیری کرد. حقایق موجود در جامعه هم نشان می‌دهد که ما در زمینه فرهنگسازی و جلب جوانان به ارزش‌های دینی و اخلاقی، موفق نبوده‌ایم.

این عضو کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: اگر هدف ایجاد فیلتر کردن و محدودیت داده‌هاست، این امر مخالف مفاد قانون اساسی اصل 3، 9 و 24 قانون اساسی است که بحث گردش اطلاعات، آزادی مطبوعات و حقوق و آزادی‌‌های مردم را مورد یادآوری و پیش بینی قرار داده که حاکمیت باید آن را تأمین کند.

نجفی توانا در پایان اضافه کرد: از نظر جرم‌شناسی نیز باید بگویم که این نوع اقدامات به دلیل عدم آسیب شناسی توفیقی برای اصلاح امور نخواهد داشت؛ ما این تجربه تلخ را برای ماهواره و دستگاه‌های پخش فیلم داشتیم و به عنوان قانون متروک مطرح است؛ بنابراین، نمایندگان مجلس با ذهنیت‌گرایی برای مدیریت فضای مجازی اقدام نکنند، فضای مجازی دریای خروشانی است که نمی‌توان با بیل آن را مدیریت کرد. باید با فرهنگسازی افراد را آگاه کنیم و سپس زمینه‌های توجه جوانان و نوجوانان و خانواده ها را مورد ارزیابی قرار دهیم./ ایلنا