دکتر نعمت احمدی در واکنش به سخنان رییس قوه قضاییه مبنی بر لزوم توجه به حقوق متهمان اظهار داشت: ضابطین آنگونه که باید به حقوق متهم احترام نمی‌گذارند و علت آن را باید سیستم اقرار محور دادسرای ما دانست.

دکتر نعمت احمدی، وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز در رابطه با سخنان رییس قوه قضاییه مبنی بر لزوم توجه بیش از پیش به حقوق متهمان بیان کرد: متاسفانه سیستم دادسرای ما سیستم اقرار محور است؛ یعنی دنبال این هستند که از متهم اقرار بگیرند؛ یا اینکه ادله جمع کن هستند، یعنی ابتدا طرف را بازداشت می‌کنند و بعدا به دنبال این هستند که از داخل منزل  یا ابزار و وسایلش که حریم خصوصی است، دنبال ادله جرم بگردند. ضابطین آنگونه که باید و شاید به حقوق متهم احترام نمی‌گذارند.

وی ادامه داد: وقتی وارد منزل یک فرد می شوید و محیط ناامنی را برای خانواده او به وجود می‌آورید یا اسناد و وسایل شخصی فرد را با خود می‌برید، این مسئله، نوعی شکنجه است که نسبت به متهم و خانواده‌اش اعمال می‌شود.

این وکیل دادگستری افزود: دغدغه عدم رعایت حقوق متهم و خانواده او از ابتدای انقلاب بوده است. در قانون اساسی آمده، هر عملی که انجام می‌شود، باید مبنای قانونی داشته باشد اما متاسفانه در یک کشاکش نابرابر دست‌اندرکاران با وجود صراحت قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی به آن توجه نمی‌کنند. این که آقای محسنی اژه‌ای مجدداً دستورالعملی صادر کنند، بالاتر از قانون اساسی و قوانین عادی نیست و باید راهکاری اندیشیده شود./ ایسنا