یک حقوقدان در واکنش به انتشار یک فیلم که ادعا می‌شود یک مامور پلیس شهروندان بی‌حجاب را تهدید به آزادی سارقان و متجاوزان می‌کند، اظهار داشت: مامور پلیس به هیچ عنوان در برخورد خود با تخلفات و جرائم حق تهدید شهروندان را ندارد.

علی مجتهدزاده، حقوقدان و وکیل رسمی پایه یک دادگستری در این رابطه بیان کرد: مامور پلیس به هیچ عنوان در برخورد خود با تخلفات و جرائم حق تهدید شهروندان را ندارد و حداکثر می‌تواند چارچوب قانون و تبعات نقض آن را به افراد یادآوری کند. در فیلمی که منتشر شده مامور انتظامی به صراحت شهروندان را تهدید به اقدامات غیرقانونی کرده و در جایی می‌گوید: من هم دست متجاوزین و سارقین را باز می‌گذارم که حسابت را کف دستت بگذارند.

وی ادامه داد: از منظر حقوقی اگر این اقدام در عمل رخ دهد، یعنی مامور انتظامی به فرض اطلاع از خطر ناشی از اقدامات سارقین و متجاوزین، بر خلاف وظیفه سازمانی و قانونی خود با آن‌ها مقابله نکند مرتکب جرم ترک فعل، موضوع ماده 295 قانون مجازات اسلامی می‌شود و فارغ از اینکه این اتفاق در عمل رخ دهد یا خیر، صرف همان طرح آن نیز مصداق جرم تهدید به واسطه ترک فعل است.

مجتهدزاده افزود: چنانچه این فیلم صحت داشته باشد و فرد تذکر دهنده مامور انتظامی باشد، فرماندهی انتظامی کشور با توجه به توزیع گسترده این فیلم باید برای برخورد با این مامور، برخورد با تهیه کنندگان این فیلم و برخورد با منبع اصلی انتشار آن که گویا رسانه‌ای به نام بیسیمچی مدیا بوده اقدام و درباره آن اطلاع رسانی کند.

وی تاکید کرد: نکته دیگر در این فیلم به رخ کشیدن شناسایی سیستماتیک چهره شهروندان کشف حجاب کرده است. اگر این فیلم اصالت داشته باشد، زین پس هیچ عذری از نیروی انتظامی برای عدم شناسایی سارقان و زورگیران و مجرمینی از این دست وجود ندارد. مگر اینکه نیروی انتظامی اعلام کند که این فیلم ربطی به مامورین آن‌ها ندارد و ساختگی است که در این صورت سازندگان و منتشر کنندگان آن باید محاکمه و مجازات شوند.

این وکیل دادگستری اضافه کرد: زمانی این دست اقدامات غیرقانونی تحت لوای افرادی موسوم به خودسر یا لباس شخصی صورت می‌گرفت. جای تاسف بسیاری است که الان به نام مامور رسمی پلیس چنین اقدامی انجام می‌شود و ریختن قبح چنین دست حرکاتی برای همه کشور خطرناک است. وقتی مجموعه‌ای چنین بی‌پروا و آشکار به ساحت قانون بی‌توجهی و بر رفتار‌های مغایر با آن تاکید می‌کند، چطور قرار است که خود بتواند عامل دعوت مردم به قانون باشد؟

مجتهدزاده افزود: هنوز 5-6 سال از زمانی که تاکید می‌شد نیروی مسلح کشور برای دفاع از حریم و شان افراد و ناموس کشور در حال مبارزه با داعش در فاصله هزاران کیلومتر آن طرف‌تر از مرزهاست نگذشته است. آیا اکنون این دست رفتار‌ها و تهدید‌ها در خیابان‌های کشور، آن هم توسط پلیس و مامور دولتی همخوانی با معیار‌های غیرت و جوانمردی که گفته می‌شد دارد؟ امیدوارم حداقل تکلیف این فیلم توسط مراجع قانونی روشن شود و سرنوشت آن شبیه سرنوشت پلیس‌نما‌هایی نشود که اموال مردم را تخریب کردند و هیچگاه مشخص نشد که چرا هستند و چرا مجازات نشدند.

مجتهدزاده در پایان تاکید کرد: نیروی انتظامی و دستگاه قضایی باید متوجه باشد که در صورتی که به سرعت در این رابطه اقدام مقتضی انجام نگیرد، بعید نیست در اینده برخی از رفتار‌های مجرمانه در کشور پای انفعال عمدی پلیس گذاشته شود و اعتبار این مجموعه زیر سوال برود. جامعه سال‌هاست در مورد مسایلی مانند اسیدپاشی‌های اصفهان یا تخریب گسترده اموال عمومی توسط افرادی که پلیس‌نما معرفی شدند ابهام جدی دارد و سکوت درباره مواردی نظیر فیلمی که اخیرا توزیع شده باعث تقویت شبهات و تشکیک بیشتر جامعه در عملکرد نهاد‌های مجری قانون می‌شود.

لازم به ذکر است که اخیرا فیلمی از مواجهه فردی که ادعا می‌شود یک مامور پلیس است، با برخی شهروندان بی‌حجاب منتشر شده است؛ در این فیلم که حاشیه‌های زیادی ایجاد کرده مامور یاد شده اقدام به تهدید مکرر زنان از جمله باز گذاشتن دست سارقان و متجاوزان می‌کند./ دیدارنیوز