دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با محوریت تسهیل مراجعات عموم مردم به منظور جلوگیری در اتلاف زمان چند سالی است که در جوار محاکم تأسیس شده ­اند. بنابراین دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با هدف کاهش مراجعه به دستگاه قضایی، تسریع در رسیدگی به پرونده و صرفهجویی در وقت و هزینه گروه‌های هدف، شفاف سازی فرایندهای رسیدگی، افزایش کارآمدی نظام قضایی کشور با افزایش نسبی سرعت، دقت و کیفیت افزایش رضایتمندی مردم از قوه قضاییه و استفاده شهروندان از فرصت­های برابر با رفع موانع اداری راه‌اندازی شده اند. لازم به ذکر است که نشانی تمامی دفاتر الکترونیک خدمات قضایی در وبسایت مرجع حقوقی ایران موجود است.

 

آیین­­ نامه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

رئیس قوه قضاییه در راستای رفع اطاله دادرسی، تسریع در امور جاری محاکم و پیشگیری از وقوع جرم و استفاده از فناوری‌های جدید در روند دادرسی، آیین‌نامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی را در 22 خرداد ماه سال 91 تصویب کرد و در اجرای ماده 2 آیین‌نامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی مصوب 22 خردادماه سال 91 رئیس قوه قضاییه، دستورالعمل ضوابط و شرایط تاسیس، فعالیت و انحلال دفتر خدمات الکترونیک قضایی را ابلاغ کرد. آیین ­نامه مصوب سال 96 رئیس قوه قضاییه و دستورالعمل ضوابط و شرایط تاسیس، فعالیت و انحلال دفتر خدمات الکترونیک قضایی به موجب ماده­ی 39 آیین­نامه جدید، جایگزین آیین ­نامه پیشین شد.

 

فراخوان تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه به عنوان متولی امر، فراخوان تأسیس دفاتر خدامت الکترونیک قضایی را با عنایت به نیازمندی سالیانه در مراکز استان­ها و شهرستان­ها از طریق­های وب­سایت­های مربوطه (www.adliran.ir) اعلان می­نماید. متقاضیان تأسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی پس از اعلان نهاد مربوطه مبنی بر نیازمندی تأسیس دفاتر می­بایست شرایط عمومی و اختصاصی ذیل را دارا باشند

 

شرایط عمومی تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

  • تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
  •  التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه
  • تدین به دین مبین اسلام و التزام عملی به احکام و اخلاق اسلامی
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • عدم سوء پیشینه کیفری
  • دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت نظام وظیفه برای داوطلبان مرد
  • توانایی جسمی و روحی لازم.

 

شرایط اختصاصی تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

دارا بودن مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته های مرتبط با حقوق، فقه و حقوق و علوم قضایی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی یا مدرک سطح دو یا بالاتر از حوزه های علمیه

  • داشتن حداقل بیست و پنج سال سن
  • دارا بودن پنج سال سابقه کار مرتبط با حوزه های قضایی یا حقوقی
  • نکته 1: پنج سال ابتدایی سابقه کار با عنوان پیش شرط ثبت نام بوده و امتیازی به آن تعلق نمی‌گیرد.
  • نکته 2: جهت اختصاص امتیاز به مشاغلی مانند محقق و پژوهشگر در قسمت شغلی، بایستی شخص صرفا" به این حرفه مشغول بوده و درنهادهای پژوهشی مرتبط حقوقی یا قضایی فعالیت داشته باشد.
  • دارا بودن اطلاعات پایه و مهارت کار با رایانه.

 

توجه: دریافت پروانه و اشتغال در دفتر برای افراد ذیل ممنوع می باشد

  • وکلای دادگستری و مشاوران موضوع ماده 187 و کارشناسان رسمی دادگستری
  • قضات و سردفترانی که به انفصال دائم محکوم شده و این محکومیت قطعیت یافته است
  • شاغلان به امر تجارت طبق تعریف ماده 2 قانون تجارت؛
  • کارمندان و مستخدمان دولت و کارمندان موسسات عمومی غیر دولتی.
  • نکته: کارمندان و مستخدمان دولت و مؤسسات عمومی غیر دولتی در هنگام ثبت‌نام نباید به این مشاغل مشغول به کار باشند.

 

خدمات ارائه شده در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی (در سال 1400)

 

دعاوی مالی، دعاوی خانوادگی، عقود و تعهدات(ابطال اجاره­نامه)، امور شهری، رسیدگی مجدد و طاری، امور حسبی، اعسار و تقسیط، امور تجاری و شرکت­ها، اسناد و امور ثبتی، اموال و مالکیت( نظیر دادخواست تخلیه، رفع تصرف عدوانی، اثبات مالکیت و ...)، دعاوی تجدیدنظر، واخواهی و ... .

 

تعرفه خدمات دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

 

ردیف

عنوان خدمت

مبلغ تعرفه سال 1400

1

تنظیم دادخواست/ شکوائیه

300/000 ریال

2

تنظیم اظهارنامه

250/000 ریال

3

افزودن پیوست( هر صفحه)

35/000 ریال

4

تایپ هر صفحه شرح اضافه

35/000 ریال

5

ثبت اطلاعات افراد ذی­ سمت پرونده و اظهارنامه، وکیل و نماینده هر نفر

35/000 ریال

6

چاپ و تحویل هر برگ اوراق قضایی

17/500 ریال

7

پیگیری دادخواست، شکوائیه و اظهارنامه

30/000 ریال

8

اطلاع­ رسانی وضعیت پرونده

33/500 ریال

9

ثبت اطلاعات و ارائه شناسه قضایی

140/000 ریال

10

ویرایش اطلاعات در سامانه ثنا

55/000 ریال

11

ورود به صفحه شخصی در سامانه ابلاغ و رویت آن

30/000 ریال

12

تحویل رمز در صورت درخواست متقاضی

25/000 ریال

13

پرداخت الکترونیکی درآمد عمومی و اختصاصی و سپرده های قضایی

35/000 ریال

14

تنظیم واخواست اسناد تجاری

240/000 ریال 

15

ثبت قرارداد و اعطای وکالت

240/000 ریال

16

تنظیم و ثبت لایحه/اعلام نظریه کارشناس

250/000 ریال

17

تقاضای گواهی عدم سوء پیشینه

50/000 ریال

18

دریافت هزینه تمدید پروانه وکلا/کارشناسان/مترجمین

35/000 ریال 

19

اطلاع رسانی فرایند دادرسی از طریق پیامک برای هر فرد

7/000 ریال

20

دریافت نوبت مراجعه به واحدهای قضایی

20/000 ریال

21

شرکت در جلسه تحقیق و رسیدگی الکترونیک(به ازای هر جلسه 45 دقیقه ای)

500/000 ریال

22

تکمیل فرایند احراز هویت

30/000 ریال

23

درخواست گواهی پیشینه محکومیت های مالی

50/000 ریال

24

ملاقات از راه دور خانواده زندانیان(به ازای هر جلسه 20 دقیقه ای)

200/000 ریال

25

 ارائه خدمات سیار

معادل سه برابر خدمات ارائه شده

 

ساعات و روزهای کاری دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

ساعت کار دفاتر خدمات الکترونیک قضایی طبق دستورالعمل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در سراسر کشور شنبه تا چهارشنبه 8صبح الی 4 بعدازظهر می باشد و در روزهای پنج­شنبه تا ساعت 13 آماده خدمت ­رسانی می­ باشند. لازم به ذکر است برخی دفاتر خدمات قضایی با توجه به حجم کاری، مابین ساعات 8 الی 2 خدمت رسانی می کنند و این زمان تا ساعت 4 و با نظر مدیر دفتر قابل تمدید است.