اجرت المثل ورثه

پرسش

ببخشید من پاسخ سوال خودم را نگرفتم بنده اطلاع دارم که تقسیم ترکه ارتباطی به اجرت المثل ندارد اما منظور من اینه که میدانم که پسران آن زن حق گرفتن اجرت المثل را دارن حالا که پدرشان فوت کرده ولی اگر مادر و دخترانش از همان اول موضوع فروش ملک پدری را نموده اند و پسران آن زن بی تفاوت بوده اند و هیچ اعتراضی نسبت به سکونت آنها در خانه نداشتند. حالا چطور بعد از سه سال از فوت پدر با توجه به اینکه مادر از پسرانش شکایت کرده بود از سه سال پیش که باید خانه را بفروشید الان پسران بعد از سه سال بنا را برلجبازی گذاشتند و میخواهن کرایه بگیرند. نکته اول: آیا مگر نه این است که دادگاه در صورتی حق را به گرفتن اجرت المثل میدهد. که مادر و دخترانش خودشان مایل به نشستن باشند. اما در اینجا برعکس است و پسران خودشان نمی خواهند خانه را بفروشند از آن هم میخواهن پول زور بگیرند لطفا پاسخ دهید این نامردی در حق دختران و مادر هست آیا مادر میتواند برای اثبات این امر شکوائیه که قصد فروش و مزایده خانه را داشته به دادگاه ارائه دهد تا دادگاه بفهمد که مادر و دخترانش از ابتدا ناراضی بودند در آن خانه کلنگی بنشینند و قصدشان فروش بوده و پسران برای منافع شخصی و بالا رفتن ملک حاضر به فروش نیستند ممنون میشوم مطالب من را با جزئیات جواب دهید خدا خیرتان بدهد

پاسخ مشاور

نارضایتی تعارضی با سکونت و استفاده از آن ملک ندارد، همانطور که خود اذعان نموده اند، در آن مدت سه سال سکونت داشته اند و نارضایتی ایشان و حتی رضایت مدعیان مطالبه اجرت المثل نسبت به سکونت آنها تفاوتی در پرداخت اجرت المثل نمی کند بلکه بایست از همان ابتدا توافقنامه ای میان خود قلم می زدند مبنی بر اینکه مادر و خواهر من می تواند هر مدت که مایل بودند در ملک پدری سکونت داشته باشند، بدون اینکه مدعی مطالبه اجاره بها یا اجرت المثلی باشم. 

آیا پاسخ به پرسش حقوقی برای شما مفید بود؟

به مشاوره رایگان حقوقی ای نیاز دارید؟درخواست مشاوره رایگان

با توجه به پیچیدگی مسایل حقوقی و قانونی پیشنهاد ما این است که همواره از وکلا و کارشناسان متخصص مشورت بگیرید. بدیهیست پایگاه صلح هیچ گونه مسوولیتی از بابت استفاده شما از اسناد و مشاوره های منتشر شده در سایت بر عهده نمی گیرد.