آیین نامه اجرایی بند ی تبصره 13 قانون بودجه سال 1378 کل کشور

هیات وزیران در جلسه مورخ 5/3/1378 بنا به پیشنهاد شماره 679/11 مورخ 15/2/1378 سازمان امور اداری و استخدامی کشور و به استناد بند ( ی ) تبصره ( 13 ) قانون بودجه سال 1378 کل کشور آیین نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین نامه اجرایی بند ( ی ) تبصره ( 13 ) قانون بودجه سال 1378 کل کشور
مصوب 1378,03,05با اصلاحات و الحاقات بعدی

ماده 1 - در این آیین نامه سازمان امور اداری و استخدامی کشور و کمیته بررسی وضعیت نیروی انسانی وزارتخانه یا سازمان به اختصار «سازمان » و «کمیته » نامیده می شوند.

ماده 2 - در هر یک از وزارتخانه ها و سازمانهای مستقل وابسته به ریاست جمهوری «کمیته بررسی وضعیت نیروی انسانی» مرکب از معاون اداری و مالی ، مدیرکل امور اداری ( یا عناوین مشابه ) و نماینده دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی کشور تشکیل می گردد. این کمیته نسبت به تشخیص و شناسایی مستخدمین مازاد وزارتخانه یا سازمان و موسسات و شرکتهای دولتی وابسته اقدام می نماید.

تبصره - مستخدمین مازاد بر نیاز دستگاهها و شرکتهای دولتی کارکنانی هستند اعم از رسمی یا غیررسمی و بدون پست سازمانی یا دارای پست سازمانی که بنا به تشخیص کمیته ، دستگاه یا موسسات و شرکتهای وابسته به خدمات آنها نیاز دارند.

ماده 3 - سازمان امور اداری و استخدامی کشور با همکاری دستگاههای اجرایی نسبت به بررسی نیازهای ضروری دستگاه به نیروی انسانی به تفکیک شهر و رشته های شغلی اقدام و به منظور جلوگیری از افزایش تعداد کارکنان دولت و کاهش استخدامهای جدید، نیروی انسانی مورد نیاز دستگاهها را از محل نیروهای مازاد دستگاهها و شرکتهای دولتی تامین خواهد نمود.

تبصره - صدور مجوز استخدام جدید به استناد تبصره ( 60 ) قانون بودجه سال 1364 کل کشور وماده ( 7 ) قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی و هرگونه استخدام جدید ( اعم از رسمی و غیر رسمی ) پس از تایید سازمان در مورد عدم امکان تامین نیروی انسانی مورد نیاز از طریق نیروهای مازاد دولت صورت خواهد گرفت .

ماده 4 - کمیته هر وزارتخانه و سازمان مستقل مکلف است نسبت به تعیین نیروهای مازاد دستگاه و سازمانها و شرکتهای دولتی وابسته اقدام و اسامی مستخدمین مازاد را در قالب فهرست مشخصات پرسنلی که توسط سازمان ابلاغ می گردد حداکثر لغایت تیرماه جاری به سازمان اعلام نماید و مراتب را به طریق مقتضی به اطلاع مستخدمین مزبور برساند.

ماده 5 - مشخصات مستخدمین مازاد موضوع این آیین نامه به منظور استفاده از آنها در سایر دستگاههای دولتی در بانک اطلاعاتی خاصی در سازمان جمع آوری می گردد. سازمان تا پایان تیرماه نسبت به استقرار بانک اطلاعاتی مستخدمین مازاد اقدام و زمینه بهره برداری و اطلاع دستگاههای اجرایی از بانک را فراهم و یا فهرست مشخصات نیروهای مازاد را به دستگاههای اجرایی اعلام خواهد نمود.

ماده 6 - کلیه دستگاههای اجرایی موظفند نیروی انسانی مورد نیاز واحدهای تابعه و سازمانها و شرکتهای وابسته خود را در وهله اول از محل نیروهای مازاد مجموعه سازمانهای متبوع با رعایت مقررات این آیین نامه تامین نمایند. در صورت عدم وجود نیروهای واجد شرایط و یا عدم آمادگی مستخدمین مازاد دستگاه برای انتقال به شهرستانهای نیازمند نسبت به درخواست تامین نیرو از محل نیروهای مازاد سایر دستگاهها اقدام نمایند.

تبصره - مقررات و ضوابط خاص و داخلی دستگاهها در مورد نحوه سازماندهی و تعیین محل خدمت کارکنان در داخل شهرها در سال جاری لازم الاجرا نخواهد بود.

ماده 7 - دستگاهها موظفند نسبت به اعلام نیاز خود به سازمان با قید مشخصات کارکنان واجد شرایط سایر دستگاهها در چارچوب مجوزهای استخدامی و یا نیاز تایید شده توسط سازمان اقدام نمایند.

تبصره - دستگاهها می توانند نیاز خود را بدون قید مشخصات کارکنان و به صورت تجمیعی و به تفکیک محل خدمت و رشته های شغلی به سازمان منعکس نمایند تا سازمان راساً نسبت به تامین نیروی انسانی مورد نیاز با رعایت مقررات این آیین نامه اقدام نماید.

ماده 8 - سازمان ، پس از بررسی و تایید نیاز دستگاه متقاضی نسبت به صدور حکم انتقال مستخدمین با رعایت شرایط زیر اقدام خواهد کرد:
الف - درمورد مستخدمین شاغل در یک شهر، مراتب به دستگاه متبوع مستخدم منعکس و نسبت به صدور حکم انتقال اقدام خواهد شد.
ب - درمورد مستخدمین شاغل در شهرستانهای دیگر، مراتب از طریق دستگاه متبوع به مستخدم منعکس و پس از جلب موافقت مستخدم توسط سازمان یا دستگاه متقاضی و یا دستگاه متبوع به صدور حکم انتقال اقدام خواهد شد.

تبصره - برنامه و بودجه موظف است براساس اعلام سازمان اموراداری و استخدامی کشور نسبت به جابجایی اعتبار مورد نیاز پرداخت حقوق کارکنان انتقالی از دستگاه قبلی به دستگاه جدید اقدام نماید.

ماده 9 - در صورتیکه بعضی از مستخدمین مازاد، راساً تقاضای انتقال به یکی از دستگاههای دولتی داشته باشد و نیاز دستگاه به نیروی انسانی در محل مورد تقاضا مورد تایید سازمان باشد سازمان می تواند راساً نسبت به صدور حکم انتقال مستخدم به دستگاه مورد تقاضا اقدام نماید.

ماده 10 - مستخدمینی که در اجرای این آیین نامه محل جغرافیایی خدمت آنان تغییر می یابد به شرح زیر از گروه تشویقی برخوردار می گردند:
الف - مستخدمینی که به شهرستانهای نیازمند در داخل استان و یا شهرستانهای غیرمحروم انتقال می یابند یک گروه تشویقی
ب - مستخدمینی که به شهرستانها و مناطق محروم در استانهای دیگر انتقال می یابند دوگروه تشویقی

تبصره 1 - تشویقی تا زمانی به مستخدم تعلق خواهد داشت که مستخدم به محل قبلی خود و یا محل دیگر که فاقد شرایط قید شده در این ماده است منتقل نگردیده باشد.

تبصره 2 - مستخدمینی می توانند در اجرای این آیین نامه به شهرستانهای دیگر انتقال یابند که سنوات خدمت آنها 25 سال یا کمتر باشد.

ماده 11 (اصلاحی 18/12/1378)- در صورتیکه در اثر انتقال مستخدمین موضوع این آیین نامه از دستگاهی به دستگاه دیگر، حقوق و مزایای مستخدم کاهش یابد تفاوت مربوط به عنوان فوق العاده جذب در حق مستخدم پرداخت خواهد شد. در دستگاههایی که دارای مقررات خاص نمی‌باشند، اجرای این ماده در مورد مشاغل تخصصی و مدیریت مجاز خواهد بود.

ماده 12 - فوق العاده محل خدمت مستخدمینی که در اجرای این آیین نامه انتقال می یابند ( موضوع ماده ( 3 ) تصویبنامه شماره 20272/ت515 هـ مورخ 14/1/1374 هیات وزیران ) به میزان ده درصد (10% ) برقرار خواهد شد.

ماده 13 - انتقال مستخدمین موضوع این آیین نامه به تهران ، از شهرهای یک استان به مرکز همان استان و از شهرهای محروم به شهرهای برخوردار مشمول گروه تشویقی موضوع ماده ( 10 ) نخواهد بود.

ماده 14 - انتقال مستخدمین غیررسمی پس از معرفی توسط سازمان به محل جدید از طریق انعقاد قرارداد در محل جدید خواهد بود. این قبیل مستخدمین با توجه به مقررات مربوط و تایید دستگاه محل خدمت قبلی از پاداش پایان خدمت بهره مند خواهند شد.

تبصره - مستخدمین پیمانی که در اجرای این آیین نامه به دستگاههای دیگر منتقل می شوند به هنگام تبدیل وضع موضوع تبصره ( 2 ) ماده ( 7 ) قانون تعدیل نیروی انسانی از شرط سابقه خدمت در دستگاه واحد معاف خواهند بود.

ماده 15 - دستورالعملهای ضروری جهت اجرای این آیین نامه توسط سازمان تدوین و ابلاغ خواهد شد.

حسن حبیبی-معاون اول رییس جمهور