آیین نامه امتحانات دوره پنج ساله ابتدایی
مصوب 1368,05,09با اصلاحات و الحاقات بعدی
فصل اول – هدف:
درآموزش ابتدایی ,امتحان جرئی از ارزشیابی های مستمر آموزش وپرورش است که نیل به هدف های زیر را ميّسر می سازد :
1-ارزیابی مستمر پیشرفت تحصیلی وتربیتی دانش آموزان .
2-آگاه ساختن دانش آموزان از میزان پیشرفت تحصیلی وتربیتی خود و نیز مطلع ساختن اولیاء آنان از وضعیت تحصیلی فرزندانشان .
3-پرورش استعدادها وپرورش رویحیه تلاش ,ابتکارورقابت های سالم در دانش آموزان .
4-حصول اطمینان از تحقق شرایط لازم به منظور ارتقاء دانش آموزان به پایه تحصیلی بالاتر .
5-به دست آوردن قسمتی از اطلاعات مورد نیاز برای ارزشیابی از کیفیت ومحتوای برنامه های آموزشی ,روش ها ووسایل تدریس وکار مدارس .
فصل دوم - کليّات :
ماده 1- در هر سال تحصیلی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به صورت مستمر از طریق پرسش های متعدد «کتبی ,شفاهی ,عملی »بر اساس جدول مواد درسی ارزشیابی می شود ,نمره این ارزشیابی ها در هر ماده درسی در سه ثلث به شرح زیر تعیین وبه دفتر دبستان تحویل می شود .مسئولان دبستان موظفند نتیجه ارزشیابی ها را حداکثر بیست روز پس از خاتمه امتحانات هر ثلث کتباً به اطلاع دانش آموزان واولیاء آنان برسانند .
الف - در طول ثلث های اول ودوم,پرسش ها وآزمایش های تدریجی ومکرّر به تناسب هر درس به صورت «کتبی ,شفاهی,عملی» به وسیله معلم هر کلاس از دانش آموزان به عمل می آید .نمره این پرسش ها در دفتر کلاس و دفتر خصوصی معلّم ثبت می شود .
تبصره – معلّمان باید نمره های ثبت شده در دفتر خصوصی را در صورت مرخصی یا انتقال از طریق مدیر دبستان به معلّم جدید تحویل دهند .
ب - در پایان ثلث های اول و دوم از مطالبی که دانش آموزان در هر درس تا پایان آن ثلث خوانده اند به ویسله معلم مربوط طبق جدول مواد درسی مندرج در ماده 7 این آیین نامه امتحان به عمل می آید .
ج – نمره امتحان دانش آموزان در هر درس در ثلث های اول دوم توسط معلم مربوط بر اساس نمره پرسش های تدریجی ضمن ثلث ونمره امتحانی پایان آن ثلث تعیین می شود .این نمره به وسیله معلّم در لیست نمره ها ثبت و امضاء می شود وحداکثر 10 روز بعد از خاتمه امتحانات هر ثلث تسلیم دفتر دبستان می گردد.
د - امتحانات ثلث سوم ونیز امتحانات تجدیدی کلاس های اول و دوم وسوم وچهارم طبق برنامه ای معین از تمام مطالب کتاب و بر طبق جدول مواد درسی ماده 7 این آیین نامه بانظارت مدیر دبستان به عمل می آید وبر اساس این امتحانات در هر درس یک نمره به عنوان نمره امتحانی به دانش آموز داده می شود ,اوراق امتحانی ثلث سوم وتجدید باید به وسیله معلم کلاس در همان دبستان تصحیح و نمره گذاری وامضاء شود,سپس این نمره ها درلیست مربوط ثبت و امضاء وهمراه با اوراق امتحانی وسئوالات وریز بارم تحویل دفتر دبستان شود .
تبصره 1- امتحانات ثلث سوم و امتحانات تجدیدی پایه چهارم توسط معلم مربوط و پایه پنجم ابتدایی به صورت هماهنگ با سوالات واحد وبرنامه معین( بصورت هم زمان) که توسط اداره آموزش و پرورش منطقه یا ناحیه مربوط طرح و تهیه خواهد شد، در مدرسه برگزار می شود و اوراق امتحانی پس از جدا نمودن سر برگ (مشخصات دانش آموز) به وسیله معلمان همان مدرسه( یک نفر مصحح و یک نفر تجدید نظر کننده) به انتخاب مدیر در همان مدرسه تصحیح می گردد.
تبصره 2- معاونت امور آموزشی می تواند در هر یک از پایه های تحصیلی سئوالات امتحانی یک یا دو درس را طرح کرده وبا اطلاع قبلی به استان ها ارسال دارد .
تبصره 3- چنانچه معلم مربوط ظرف یک هفته پس از انجام هر امتحان,به هر علتی اوراق امتحانی را تصحیح نکند,مدیر دبستان ضمن گزارش موضوع به اداره متبوع باید به تشخیص خوداوراق امتحانی را جهت تصحیح در اختیار یکی از معلمان واجد شرایط قرار دهد .
ه - امتحانات ثلث سوم وتجدیدی پایه پنجم ابتدایی نهایی است وسئوالات آن از سوی اداره کل آموزش وپرورش استان مربوط طرح می شود ,این امتحانات طبق دستورالعمل های وزارت آموزش وپرورش توسط هیئت ممتحنه هر حوزه امتحانی که از طرف اداره آموزش وپرورش محل تعیین می شود برگزار می گردد.
ماده 2- نمره های امتحانی ثلث های اول ,دو,سوم وتجدیدی ونمره انضباط حداکثر یک ماه پس از خاتمه امتحانات هر ثلث در دفتر امتحانات پلمپ شده دبستان و کارنامه تحصیلی دانش اموزان در ستون های جداگانه وبدون خدشه وقلم خوردگی با جوهر مشکی وبا دقّت ثبت می شود .
ماده 3- نام ونام خانوادگی مدیر دبستان ومسئول ثبت نمرات در ذیل کارنامه دانش آموزان ودفتر امتحانات درج وحداکثر یک ماه پس از اعلام نتیجه قطعی امتحانات هر دانش آموز به امضای مدیر ومسئول ثبت نمرات می رسد وبا مهر دبستان مهر می گردد.
تبصره - نمونه دفتر امتحانات وکارنامه تحصیلی دانش آموزان توسط وزارت آموزش وپرورش تهیه و به مناطق آموزشی کشور ابلاغ می شود .
ماده 4- دفتر امتحانات دبستان باید حداکثر دو ماه پس از پایان سال تحصیلی توسط فردی که از سوی اداره آموزش وپرورش مامور می شود بررسی ,مسدود,مهر و امضاء گردد.
ماده 5- در هر دبستان اوراق امتحانات داخلی خرداد وشهریور ماه به مدت یک سال واوراق امتحانات نهایی پایه پنجم به مدت سه سال در آموزش وپرورش محل نگهداری وسپس برابر مقررات وبا کسب مجور از آموزش وپرورش کل امحاء می گردد,ولی دفاتر امتحانی ولیست اصلی نمره ها جزومدارک تحصیلی محسوب می شود و لازم است به طور دائم نگهداری شود.در ضمن کارنامه تحصیلی دانش آموزان نیز تا مدتی که برابر مقررات تحویل ولی دانش آموز نشده است باید در دبستان حفظ گردد.
ماده 6- مدیر دبستان موظف است فهرست مشخصات دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی وریز نمرات امتحانی ثلث های اول ودوم ونمرات شفاهی وعملی ثلث سوم ومعدل انضباط سه ثلث هر یک از آنان را حداکثر یک هفته قبل از شروع امتحانات نهایی به اداره آموزش وپرورش ارسال دارد .
ماده 7-
ماده 8- نمره پرسش های تدریجی ونمره امتحانی هر درس از صفر تا 20 است .
تبصره- معلمان ,دانش آموزان را متذکر سازند تا در پاسخ به پرسش های تدریجی کتبی :
جمله بندی صحیح ,نظام تحریر,تفکیک کلمات ,فاصله متناسب سطور ,حاشیه خالی در صفحه تحریر,تاریخ گذاری ,پاکیزگی نوشته ,خوانایی خط ,صرفه جویی درمصر ف لوازم تحریر را رعایت نموده و در پاسخ به پرسش های تدریجی شفاهی :
آرامش وشمردگی با حسن بیان ,نظم در کلام ,وهمچنین در کارهای عملی :
عدم اسراف ,نظافت وانضباط در محل کار را مورد توجه قرار دهند و حداکثر 2 نمره از بیست نمره رادر پرسش های تدریجی ثلث های اول ودوم به رعایت این کونه نکات اختصاص دهند .
ماده 9- در هر ثلث به هر دانش آموز بر اساس رفتار ,اخلاق ,رعایت موازین اسلامی ,رعایت اصول بهداشت ونظافت شخصی ,کیفیت حضور وغیاب و رعایت مقررات دبستان یک نمره انضباط داده می شود .نمره انضباط در محاسبه معدل نمرات امتحانات منظور نمی شود ولی در کارنامه تحصیلی و دفتر امتحانات درج می گردد.
معدل نمره های انضباط ثلث اول ,دوم وسوم پایه پنجم به صورت یک نمره مستقل در گواهینامه پایان تحصیلات دوره ابتدایی ثبت می شود .
تبصره 1- نمره انضباط هر دانش آموز در هر ثلث امتحانی بدین طریق به دست می آید که کلیه معلمان ,همزمان بانمرات امتحانی پایان هر ثلث ,یک نمره انضباط برای هر یک از دانش آموزان کلاس خود به دفتر دبستان تسلیم می نمایند .
دفتر دبستان معدل این نمره ها را به عنوان نمره انضباط معلمان در نظر می گیرد.ضمناً مدیر و معاونان دبستان نیز به طور مشترک یک نمره انضباط برای هر دانش آموز به دفتر دبستان تسلیم می کنند .میانگین دو نمره مذکور ,نمره انضباط دانش آموز در هر ثلث خواهد بود.
تبصره 2- برای دانش آموزانی که از جهش تحصیلی استفاده می کنند نمره انضباط منظور نمی گردد.
ماده 10 – برای دارندگان نقص عضو موثر در امتحانات کتبی ,شفاهی وعملی مدیر دبستان یا رئیس هیئت ممتحنه حوزه اجرا با اطلاع اداره آموزش وپرورش متبوع ,تسهیلاتی متناسب با نقص عضو فراهم می نماید و در صورت لزوم از امتحان دروس عملی که از نظر جسمی قادر به انجام آن نمی باشند معاف می شوند.در چنین صورتی اگر درس یا دروس مذکور دو نوع امتحان داشته باشد (کتبی – عملی یا شفاهی – عملی ) برای امتحان غیر عملی نمره 20 منظور می شود و اگر امتحان درس صرفاً عملی باشد نمره ای منظور نخواهد شد ,در این حالت صورت جلسه ای به امضای مدیر ودو نفر از آموزگاران دبستان در امتحانات داخلی و یارئیس هیئت ممتحنه و دونفر از اعضای آن هیئت در امتحانات نهایی تنظیم می شود.تسهیلات انجام شده مستند به این ماده را توضیح می دهند وموضوع باید در ستون ملاحظات دفتر امتحانات وکارنامه تحصیلی این قبیل دانش آموزان درج شود .
تبصره 1- مدیر دبستان موظف است دانش آموزان شرکت کننده در امتحان نهایی مشمول این ماده را کتباً به رئیس میئت ممتحنه معرفی نماید .
تبصره 2- چنانچه دانش آموزی در زمان برگزاری امتحانات ویا قبل از آن دچار سانحه ای شود به نحوی که قادر به نوشتن نباشد ,می تواند از منشی مناسبی که از طرف مدیر دبستان وامتحانات داخلی و رئیس هیئت ممتحنه در امتحانات نهایی تعیین می شود استفاده نماید .
ماده 11- افرادی که به عللی مانند عدم دستریسی به مدرسه ,بیماری موثر به تشخیص بهداری آموزش گاه ها ویا اقامت در خارج از کشور نتوانسته اند به موقع وارد دبستان شوند ویا وقفه ای در ادامه تحصیلات آنان ایجاد شده باشد ،در صورت داشتن حداقل سن (پایه دوم 7،پایه سوم 8،پایه چهارم 9وپایه چهارم 10 سال در اول سال تحصیلی اول مهر ماه )می توانند باشرکت در امتحان ورودی وارد دبستان شوند این افراد،چنانچه ساکن کشور باشند باید حداکثر تا دهم آذرماه در امتحان ورودی شرکت ومدرک قبولی خود را دریافت کنند تا بتوانند در امتحام ثبث اول شرکت نمایند .چنانچه این قبیل افراد نتوانند در امتحانات ثلث اول شرکت نمایند ,نمره های امتحانات ثلث دوم آنان بر طبق ماده 20 این آیین نامه به جای نخره های ثلث اول نیز منظور خواهد شد .این مهلت برای ساکنان خارح از کشور تا دهم اسفند ماه خواهد بود به طوری که دانش آموزان بتوانند در امتحان ثلث دوم کلاس مربوط شرکت نمایند و در صورتی که بعد از امتحانا ت ثلث دوم وقبل از امتحانات خرداد یا شهریور ماه برای شرکت در امتحان ورودی مراجعه نمایند باید همراه سایر دانش آموزان در امتحانات خرداد یا شهریور ماه شرکت کنند.
تبصره 1- مشمولین این ماده باید ابتدا به اداره آموزش وپرورش مراجعه کنند تا جهت امتحان به یکی از دبستان هایی که از قبل بدین منظور اختصاص یافته معرفی شوند .ثبت نام آنان پس از اعلام نتیجه از طرف دبستان مذکور با معرفی اداره آموزش وپرورش در یکی از دبستان ها انجام خواهد شد .
تبصره 2- امتحان ورودی طبق مفاد این ماده به صورت یک نوبتی و بدون تجدیدی است ومواد امتحانی عیناً مواد امتحانی داوطلبان آزاد خواهد بود .شرکت کنندگان در امتحان ورودی به شرطی قبول شناخته می شوند که با رعایت مفاد ماده18،نمره امتحانی آنان در سایر دروس کمتر از 10 نباشد ودر صورت مردودی با تمایل داوطلب ,مدرسه می تواند از وی در پایه پایین تر امتحان به عمل آورد .
تبصره 3- نمرات امتحانی ورودی قبول شدگان در ستون شهریور ماه دفتر امتحانات وکارنامه تحصیلی آنان ثبت می شود.شماره معرفی نامه با اشاره به ماده 11 این آیین نامه در ستون ملاحظات درج وپس از امضاء مدیر با مهر دبستان مهر می شوند .
تبصره 4- متقاضیان شرکت در امتحان پایه پنجم باید به همراه داوطلبان آزاد یا دانش آموزان در امتحانات نهایی کلاس پنجم شرکت نمایند .
تبصره 5- امتحان ورودی بر اساس این ماده در پایه های اول ودوم وسوم وچهارم ابتدایی صرفاً به منظور تعیین پایه تحصیلی دانش آموز جهت ورود به مدرسه وادامه تحصیل می باشد و ارزش دیگری ندارد .
ماده 12 – امتحان تعلیمات دینی دانش آموزان اقلیت های دینی مذکور در قانون اساسی برابر دستورالعمل های خاص وزارت آموزش وپرورش انجام ونمره آن در دفاتر امتحانی و کارنامه آنان قید می شود .این دسته از دانش اموزان در صورت تمایل می توانند به جای شرکت در امتحان تعلیمات دینی خاص دانش آموزان اقلیت ها , در امتحان تعلیمات دینی اسلامی شرکت نمایند .
ماده 13- به قبول شدگان درامتحان نهایی پایه پنجم ابتدایی گواهینامه ای طبق نمونه ضمیمه داده می شود .
فصل سوم – شرایط قبولی در امتحانات :
ماده 14- دانش آموزی در امتحانات قبول شناخته می شود که دارای شرایط زیر باشد :
الف - معدل کل وی کمتر از ده نباشد .
ب - نمره امتحانی ثلث سوم او در هیچ یک از مواد درسی بدون ضریب کمتر از ده نباشد .
ج - نمرات سالانه وی در هیج یک از مواد درسی کمتر از 40 نباشد .
تبصره 1- نمره سالانه دانش اموز در هر درس عبارت است از مجموع نموره های امتحانی ثلث های اول و دوم و دوبرابر نمره امتحانی ثلث سوم همان درس .
تبصره 2- معدل کل دانش آموز عبارت است از مجموع نمرات سالانه همه دروس (به جز نمره انضباط )تقسیم بر چهار برابر تعداد مواد درسی آن پایه .
ماده 15- دانش آموزی که معدل کل وی پس از امتحانات ثلث سوم کمتر از 7 باشد مردود شناخته می شود .
ماده 16- دانش آموزی که معدل کل او پس از امتحانات خرداد ماه حداق 7 باشد ولی نمره امتحان ثلث سوم یا نمره سالانه وی در درس یا دروسی به حد نصاب قبولی نرسیده باشد تجدیدی شناخته می شود و باید در شهریور ماه در امتحان آن درس یا دروس شرکت کند نمرات امتحانی شهریور ماه در ستون تجدیدی با ضریب دو درج می گردد و به جای نمره خرداد ماه همان درس یا دروس در معدل کل محاسبه ودر صورت احراز شرایط مندرج در بندهای الف وب ماده 14 قبول شناخته می شود .
ماده 17- امتحان تجدیدی هر دانش آموز در همان محلی برگزار می شود که امتحانات خرداد ماه را گذرانیده است .در صورتی که محل اقامت ولی یا سرپرست دانش آموزی قبل از برگزاری امتحانات تجدیدی تغییر باید ،دانش آموز می تواند با اخذ گواهی عکس دار (حاوی مشخصات ومواد تجدیدی )از دبستان مربوط و تایید اداره آموزش وپرورش همان منطقه وبا در دست داشتن مدارک لازم مبنی بر انتقال ،به اداره آموزش وپرورش محل جدید ،به اداره آموزش وپرورش قبلی جهت ابلاغ به دبستانی که داشن آموز قبلاً تحصیل می کرده است ارسال می گردد،تا دبستان مذکور با توجه به نمره های دیگر وبا رعایت سایر مقررات اعلام نتیجه نماید .
ماده 18- دانش آموزانی که معدل کل آنها در خرداد یا شهریور ماه حداقل ده(10) باشد ولی در یک درس نمره کمتر از ده ویا معدل کل آنها حداقل دوازده (12) باشد ولی در دو درس نمرة کمتر از ده کسب نمایند، مشروط بر آنکه نمرات آنان در دروس ریاضیات (دوره ابتدایی) املاء ، انشا، قرائت و دستور زبان فارسی (دوره های ابتدایی وراهنمایی تحصیلی) کمتر از 7 نباشد، قبول شناخته می شوند.
تبصره 1- استفاده از مفاد این ماده در ستون ملاحظات دفتر امتحانات و کارنامه تحصیلی و معرفی نامه ثبت نام، درج می شود.
تبصره 2- دانش آموز می تواند در یک دوره تحصیلی در هر درس دو(2) بار از مفاد این ماده استفاده نماید.
تذکر - استفاده ازمفاد این ماده درستون ملاحظات دفترامتحانات وکارنامه ودرهرنوع گواهی تحصیلی دانش آموز ثبت می شود و موقع اعلام نتیجه ،مدیر دبستان موظف است استفاده از این ماده را کتباٌ به اطلاع دانش اموز وولی او برساند .
ماده 19- نمره دانش اموز در هر درسی که در امتحان آن درس غیبت غیر موجه داشته باشد،صفر محسوب می شود ودرچنین مواردی باید غیبت غیر موجه را در ستون مربوط به نمره آن درس در کارنامه ودفتر امتحانات با کلمه غائب مشخص نموده واز ثبت نمره صفر خودداری کرد،لکن در محاسبه جمع نمرات ومعدل گیری کلمه «غائب » به منزله صفر خواهد بود .
تبصره - چنانچه دانش آموز مشمول این ماده در ثلث های اول و دوم دارای نمرات کلاسی (پرسش های تدریجی )باشد ،نمره وی درهر یک از ثلث ها با توجه به نمره پرسش های تدریجی توسط معلم مربوط تعیین می گردد.
ماده 20- دانش آموزی که به علت غیبت موجه در یکی از ثلث های اول یا دوم در یک ،چند ویادر تمام مواد درسی نمره امتحانی نداشته باشد نمرات امتحانی ثلث بعدی وی به جای نمرات امتحانی درس یا دروس که در آنها نمره نداشته منظور و نمره آن ثلث با رعایت مفاد بند «ج» ماده یک تعیین می گردد.
ماده 21- دانش آموزی که به علت غیبت موجه در ثلث های اول و دوم (هردوثلث)در یک ،چندویا تمام مواد درسی نمره امتحانی نداشته باشد می تواند در امتاحانات ثلث سوم شرکت کند ونمره امتحانی ثلث سوم وی (بدون ضریب)به جای نمرات امتحانی درس یا دروسی که در ثلث های اول و دوم در آنها نمره نداشته منظور ونمره آن ثلث ها با رعایت مفاد بند «ج» ماده یک تعیین می گردد.
ماده 22- دانش آموزی که به علت غیبت موجه فقط در ثلث سوم در یک ،چند ویا تمام مواد درسی نمره امتحان نداشته باشد باید درس یا دروسی را که در خرداد ماه غایب بوده همراه با مواد تجدیدی در شهریور ماه امتحان دهد .چنانچه با احتساب نمرات ماده یا موادی که غیبت داشته است (با ضریب 2) به جای نمرات خردادماه،معدل کل او به 7 برسد در آن صورت ،نمرات تجدیدی او نیز مانند سایر دانش آموزان تجدیدی محاسبه وبا توجه به مفاد ماده 18 و تبصره های ذیل آن ،اعلام نتیجه می شود .
ماده 23- دانش آموزی که به علت غیبت موجه در ثلث های اول ،دو م وسوم (هر سه ثلث) در یک ،چند و یا تمام مواد درسی نمره امتحانی نداشته باشد ،باید آن درس یا دروس را همراه با مواد تجدیدی در شهریور امتحان دهد ،نمرات ماخوذه شهریور ماه بدون ضریب ،با رعایت مفاد بند «ج» ماده «یک» برای ثلث اول ودوم وبا ضریب 2 برای ثلث سوم منظور می گردد و با توجه به مفاد ماده 22 اعلام نتیجه می شود .
ماده 24- دانش آموزی که به علت غیبت موجه در ثلث های اول ودوم وسوم وشهریور ماه در هیچ یکی از مواد درسی نمره امتحانی نداشته باشد ،آن سال تحصیلی برای وی وقفه تحصیلی محسوب خواهد شد .
ماده 25- دانش آموزی که بدون عذر موجه در تمام دروس در امتحانات ثلث های دوم و سوم شرکت نکرده باشد ،مردود است وبرای او کارنامه مردودی صادر می شود .
ماده 26- از دانش اموزان کلاس های اول ،دوم ،سوم وچهارم که در امتحان تجدیدی شهریور ماه با عذر موجه شرکت نکرده باشند ،حداکثر تا 15 روز پس ازشروع سال تحصیلی جدید با رعایت تبصره های ذیل بند«د» ماده یک امتحان به عمل می اید .مدیر دبستان موظف است فهرست اسامی و نتیجه امتحان این گونه دانش آموزان را حداکثر پنج روز پس از انجام امتحان به اداره آموزش وپرورش مربوط ارسال دارد .
ماده 27- تشخیص غیبت موجه پس از ارائه دلائل لازم در امتحانات داخلی با نظر معلم کلاس مربوط وتایید مدیر دبستان ودر امتحانات نهایی با رئیس هیئت ممتحنه خواهد بود .
ماده 28- دانش آموزان ساعی وبرجسته کلاس های دوم وسوم با رعایت شرایط زیر وبا تقاضای کتبی ولی خود می توانند در شهریور ماه ،پایه تحصیلی بالاتر (سوم – چهارم ) را امتحان داده ،در صورت موفقیت به صورت جهشی به یک پایه بالاتر (چهارم – پنجم) ارتقاء یابند .
الف - در امتحانات خرداد ماه حداقل معدل کل آنان 18 ودر کلیه دروس نمره 15 کسب نموده باشند .
ب - در امتحانات شهریور ماه (جهشی ) نیز شرایط بند «الف» را اجراز نمایند .
ج - هر دانش آموز در طول دوره ابتدایی فقط یک بار می تواند از جهش تحصیلی استفاده نماید .
تبصره- نمرات قبول شدگان امتحان جهشی در ستون شهریور ماه دفتر امتحانات وکارنامه تحصیلی ثبت و با ذکر استناد به مفاد ماده 28 این آیین نامه مهر وامضاء می شود .
ماده 29- مهلت اعتراض به نمرات امتحانی حداکثر 5 روز پس از اعلام نتیجه امتحانات می باشد .
مدیر دبستان موظف است اوراق امتحانی معترضان پایه های اول لغایت چهارم را جهت تجدید نظر در اختیار معلم کلاس مربوط ویک نفر دیگر از معلمان همان مدرسه یامعلم راهنما قرار دهد،نمره ورقه تجدید نظر شده با امضای معلم مربوط و معلم تجدید نظر کننده تایید می گردد ودر صورت اختلاف نظر ،نظر معلم سوم واجد شرط تعیین کننده وقطعی و لازم الاجرا است .
اعتراضات کتبی دانش آموزان کلاس پنجم جهت بررسی و تجدید نظر در حوزه تصحیح ،توسط مدیر دبستان به اداره آموزش وپرورش متبوع ارسال خواهد شد .
فصل چهارم – سایر موارد :
ماده 30- با متخلفان در امتحانات داخلی و نهایی طبق آیین نامه تخلفات مصوب شورای عالی آموزش وپرورش رفتار می شود .
ماده 31 – امتحانات دانش آموزان مدارس ایرانی خارج از کشور نیز طبق مفاد این آیین نامه انجام می گیرد .
ماده 32- امتحانات پایه پنجم شبانه طبق مفاد این آیین نامه صورت می گیرد .
تبصره -درس ورزش از جدول مواد درسی پایه پنجم شبانه حذف واز دانش آموزان این پایه در در مذکور امتحان به عمل نمی آید .
ماده 33- امتحانات داوطلبان آزاد پایه پنجم ابتدایی در صورت صدور مجوز از سوی وزارت آموزش وپرورش بر اساس مفاد این آیین نامه ودستورالعمل های مربوط وبا رعایت بندهای زیر برگزار می شود .
الف - مواد وتبصره هایی از این آیین نامه که ناظر بر تحصیلات ضمن سال تحصیلی دانش آموزان است شامل داوطلبان نخواهد شد .
ب - داوطلبان آزاد از امتحان درس ورزش معاف بوده وبرای آنان در درس مذکور وانضباط نمره ای منظور نمی شود .
ماده 34- ثبت نام مجدد دانش آموزان در همان پایه ای که قبول شده اند به هیچ عنوان مجاز نمی باشد .
ماده 35- از تاریخ اجرای این آیین نامه کلیه مصوبات قبلی مغایر ملغی است .
آیین نامه دوره پنج ساله ابتدایی مشتمل بر35 ماده و22تبصره وجدول مواد امتحانی وفرم گواهینامه درچهارصد و هشتادو نهمین جلسه شورای عالی آموزش وپرورش مورخ 9 /5 /1368 به تصویب رسید .صحیح است وازسال تحصیلی 69-1368 به مورد اجرا گذارده شود .
محمد علی نجفی
وزیر آموزش وپرورش