آیین‌نامه‌ ارزشیابی‌ درس‌ تربیت‌ بدنی

آیین‌نامه‌ ارزشیابی‌ درس‌ تربیت‌ بدنی
مصوب 1371,12,06

مقدمه
با توجه‌ به‌ اهمیتی‌ که‌ ارزشیابی‌ صحیح‌ درس‌ تربیت‌ بدنی‌ در پیشبرد کیفی‌ برنامه‌ مربوط به ‌تأمین‌ سلامت‌ جسمی‌ و روحی‌ دانش‌آموزان‌ دارد، آیین‌نامه‌ ارزشیابی‌ درس‌ ورزش‌ جهت‌ اجرا در مدارس‌ کشور به‌ شرح‌ زیر تهیه‌ و تدوین‌ می‌گردد.

فصل اول ‌ ـ اهداف‌

ماده 1ـ اهداف‌ ارزشیابی‌ درس‌ تربیت‌ بدنی‌ به‌ شرح‌ زیراست‌ :

1ـ تعیین‌ ضوابط و معیار مشخص‌ به‌ منظور ارزشیابی‌ صحیح‌ از درس‌ ورزش‌ در سراسرکشور.

2ـ توجه‌ بیشتر به‌ درس‌ ورزش‌ در مدارس‌ و استفاده‌ بهینه‌ از امکانات‌ موجود در این‌ زمینه .

3ـ تقویت‌ قوای‌ جسمانی‌ دانش‌آموزان‌ از طریق‌ پرداختن‌ به‌ فعالیتهای‌ پایه‌ ورزشی‌.

4ـ کسب‌ اطلاعات‌ لازم‌ از وضعیت‌ جسمانی‌ و توانائیهای‌ دانش‌آموزان‌ و هدایت‌ آنان ‌در رشته‌های‌ ورزشی‌ مناسب‌ با توجه‌ به‌ استعدادها و قابلیتهای‌ هر یک‌ از آنان‌.

فصل دوم ‌ ـ کلیات‌:

ماده 2ـ ارزشیابی‌ از درس‌ ورزش‌ براساس‌ ضوابط تعیین‌ شده‌ در این‌ آیین‌نامه‌ در کلیه ‌پایه‌های‌ سطوح‌ مختلف‌ تحصیلی‌ (ابتدایی، راهنمایی‌ تحصیلی‌ و متوسطه‌) در سراسر کشورانجام‌ می‌گیرد.

ماده 3ـ امتحان‌ درس‌ ورزش‌ در هر ثلث‌ قبل‌ از امتحانات‌ کتبی‌ دروس‌ دیگر انجام‌ و نمره‌ آن‌ به‌ دفتر آموزشگاه‌ تحویل‌ می‌شود.

ماده 4ـ دانش‌آموزانی که‌ به‌ علت‌ معلولیت‌، توانایی‌ انجام‌ برخی‌ از فعالیتهای‌ ورزشی‌ را ندارند از امتحان آن‌ بخش‌ معاف‌ و نمره‌ آن ‌به‌ بخشهایی‌ که‌ قادر به‌ انجام آن‌ هستند تعلق‌ می‌گیرد.

تبصره ـ چنانچه‌ دانش‌آموزی‌ به‌ علت‌ معلولیت‌ یا بیماری‌ مزمن‌ تأیید شده‌ به‌ وسیله‌ پزشک‌ معتمد از عهده‌ انجام‌ هیچ‌ یک‌ از موارد امتحانی‌ بخش‌ عملی‌ درس‌ ورزش‌ برنیاید از امتحان‌ درس‌ ورزش‌ معاف‌ بوده‌ و نمره‌ای‌ برای‌ وی‌ منظور نمی‌گردد.

فصل سوم ‌ ـ شیوه‌ ارزشیابی‌:

ماده 5ـ ارزشیابی‌ درس‌ ورزش‌ در هر نوبت‌ شامل‌ سه‌ بخش‌ به‌ شرح‌ زیر می‌باشد که‌ نمره‌ هربخش‌جداگانه محاسبه‌ شده و مجموع‌ آن‌ برای‌ دانش‌آموز به‌ عنوان‌ نمره امتحان‌ منظور می‌شود.
الف‌ ـ آمادگی‌ عمومی‌ جسمانی. (8 نمره‌)
ب‌ ـ مهارتهای‌ ورزشی‌ و پایه. (7 نمره‌)
ج‌ ـ میزان‌ توجه‌ و رعایت‌ نکات‌ بهداشتی‌ ورزشی.(5 نمره‌)

تبصره ـ در پایه‌های‌ دوره‌ راهنمایی‌ و متوسطه‌ 2 نمره‌ از 5 نمره‌ به‌ پرسشهای‌ شفاهی‌ و 3 نمره‌ به‌ رعایت‌ نکات‌ بهداشتی‌ ورزشی‌ اختصاص‌ پیدا می‌کند.

ماده 6 ـ در هرنوبت‌ ارزشیابی‌ از آمادگی‌ جسمانی‌ به‌ صورت‌ انجام‌ دو تست‌ از تستهای ‌شش‌گانه‌ زیر متناسب‌ با شرایط اقلیمی‌ به‌ تشخیص‌ اداره‌ کل‌ آموزش‌ و پرورش‌ استان‌ انجام‌ و نمره‌ هر تست‌ در هر نوبت‌ 4 نمره‌ (جمعاً 8 نمره‌) می‌باشد.
1ـ پرش‌ جفت‌.
2ـ کشش‌ بارفیکس‌ (آویزان‌ شدن‌ از بارفیکس‌ با آرنجهای‌ خم‌ برای‌ دختران).
3ـ دراز ونشست‌ زانو خم‌.
4ـ دورفت‌ و برگشت‌.
5ـ دو 45 متر.
6ـ دو 540 متر.

تبصره 1ـ برای‌ پایه‌های‌ اول، دوم‌ و سوم‌ ابتدایی‌ به‌ جای‌ شش‌ تست‌ سنجش‌ قوای‌ جسمانی ‌از تستهای‌ دو 30 متر برای‌ پایه‌ اول‌ ابتدایی‌ 40 متر برای‌ پایه‌ دوم‌ و سوم‌ و پرش‌ زیکزاک‌ برای‌ هر سه‌ پایه‌ استفاده‌ می‌شود. این‌ تستها در سه‌ ثلث‌ تکرار می‌شوند.

تبصره 2ـ دانش‌آموزان‌ باید در یک‌ سال‌ تحصیلی‌ (سه‌ ثلث) تستهای‌ شش‌‌گانه‌ مذکور را انجام‌ داده ‌و رکوردهای ‌آن ‌ثبت‌ شود.

ماده 7ـ معلمان‌ ورزش‌ موظفند در ساعات‌ درس‌ تربیت‌ بدنی‌ روش‌ اجرای‌ تستهای‌ انتخاب ‌شده‌ توسط استان‌ را به‌ دانش‌آموزان‌ در هر نوبت‌ تعلیم‌ داده‌ و تمرینهای‌ مربوط به‌ هر تست‌ را به ‌منظور ایجاد آمادگی‌ نسبی‌ انجام‌ تستها، برای‌ اجراء در خارج‌ از آموزشگاه‌ به‌ آنها ارائه‌ نمایند.

ماده 8 ـ در تبدیل‌ رکورد به‌ نمره‌ قابل‌ درج‌ در کارنامه‌ دانش‌آموز، معلمان‌ ورزش‌ بایدبراساس ُنرم ‌استانی‌ تستهای‌ سنجش‌ قوای‌ جسمانی‌ عمل‌ کنند.

ماده 9ـ معلمان‌ ورزش‌ موظفند در هر نوبت‌ با توجه‌ به‌ امکانات‌ وفضای‌ ورزشی‌ هر دبستان ‌یکی‌ از مهارتهای‌ پایه‌ و بنیادی‌ و یا مهارتهای‌ پیشرفته‌ ورزشی‌ را از طریق‌ مشاهده‌ و با توجه‌ به ‌شناختی‌ که‌ از فعالیتها و توانائیهای‌ ورزشی‌ در طول‌ ثلث‌ از دانش‌آموز بدست‌ می‌آورند و با روشهای‌ فنی‌ متداول‌ مورد سنجش‌ قرار داده‌ و نمره‌ هر نوبت‌ را محاسبه‌ و منظور نمایند.

تبصره 1ـ مهارتهای‌ پایه‌ و بنیادی‌ ورزشی، در دوره‌های‌ ابتدایی‌ و راهنمایی‌ و مهارتهای‌ پیشرفته‌ دردوره‌ متوسطه‌ مورد سنجش‌ قرار می‌گیرند.

تبصره 2ـ دانش‌آموزانی‌ که‌ عضو تیمهای‌ ورزشی‌ دبستان، منطقه‌ و استان‌ باشند، این‌ بخش‌ از نمره‌ را بطور کامل‌ دریافت‌ می‌دارند.

فصل چهارم ـ سایر امور:

ماده 10ـ مفاد ماده‌ 10 آئین‌نامه‌ امتحانات‌ دوره‌ راهنمایی‌ تحصیلی‌ و متوسطه‌ و جدول‌ضمیمه‌ ماده‌ 7 آیین‌ نامه‌ امتحانات‌ دوره‌ متوسطه‌ نظری‌ ( قسمت‌ نوع‌ امتحان‌ ) که‌ مغایر با این‌آئین‌نامه‌ است‌ در ارتباط با درس‌ ورزش‌ نافذ نخواهد بود.

ماده 11 ـ دستورالعمل‌ اجرایی‌ درس‌ ورزش‌ در مدارس‌ و همچنین‌ روش‌ اجرای‌ تستهای ‌شش‌ گانه‌ قوای‌ جسمانی‌ توسط اداره‌ کل‌ تربیت‌ بدنی‌ وزارت‌ آموزش‌ وپرورش‌ تهیه‌ وابلاغ‌خواهد شد.

موضوع‌:‌ آیین نامه ارزشیابی درس‌ تربیت‌ بدنی‌ مشتمل‌ بر چهار فصل‌ و یازده‌ ماده‌ و شش‌تبصره‌ مصوب‌ هفتاد و نهمین‌ جلسه‌ کمیسیون‌ معین‌ شورای‌عالی‌ در پانصد و پنجاه‌ و سومین‌جلسه‌ شورای‌عالی‌ آموزش‌ و پرورش‌ تاریخ‌ 6 /12 /1371 به‌ تأیید رسید. صحیح‌ است‌ به‌ مورد اجرا گذارده‌ شود.