علی خالقی مدیر گروه حقوق جزا دانشگاه تهران: سرنگونی هواپیمای اوکراینی با در آستانه تبدیل شدن به یک پرونده قضایی ملی است، خوب است که در گام اول، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری که طی چند روز گذشته خود به اظهارنظر قاطعانه در رد اصابت موشک به هواپیمای سرنگون شده پرداخت، عزل شود.

jaza.jpeg (32 KB)


علی خالقی مدیر گروه حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه تهران در صفحه اینستاگرام خود نوشت: از دو ماه پیش تاکنون، وقایع تلخی در کشورمان اتفاق افتاده که عکس العمل هایی را نیز در پی داشته است. تمامی کنش‌ها و واکنش‌ها در این مدت از منظر حقوق کیفری، در دو سطح ملی و بین‌المللی، قابل نقد و بررسی بوده، اما شرایط و امکان اظهارنظر نسبت به آنها یکسان نبوده و همین امر سبب انصراف برخی‌ها از ورود به این مباحث شده است. 
 
در جدیدترین رخداد، صبح امروز ستاد کل نیروهای مسلح کشور علت حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ 737 متعلق به هواپیمایی اوکراین را مورد اصابت قرار گرفتن «بر اثر خطای انسانی و به صورت غیر عمد» (توسط نیروهای پدافند دفاعی خودی) اعلام نمود. به دنبال این اطلاعیه، که در آن اطمینان داده شده که مقصر حادثه به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی خواهد شد، دادستان کل کشور و رئیس قوه قضاییه نیز بر پیگیری قضایی موضوع و سرعت در آن تأکید نمودند.
 
حال که سرنگونی هواپیمای مذکور با پیامد مرگ دلخراش 176 انسان و از دست دادن جمعی از جوانان نخبه کشورمان در آستانه تبدیل به یک پرونده قضایی ملی است، خوب است که در گام اول، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری که طی چند روز به جای دعوت مردم و خانواده های جان باختگان به صبر و بردباری تا مشخص شدن نتیجه تحقیقات، خود به اظهارنظر قاطعانه در رد اصابت موشک به هواپیمای سرنگون شده پرداخته و بر این دروغ اصرار می‌‌ورزید، عزل شود و در گام دوم، با توجه به مواد 143، 145، 492 و ذیل ماده 125 قانون مجازات اسلامی و ماده 616 قانون تعزیرات، به مرجع قضایی احضار و در مورد قصور احتمالی او و سازمان تحت مدیریت وی در تغییر دالان هوایی مورد استفاده هواپیمای مسافربری اوکراینی، تعلیق موقت پروازهای غیرنظامی و سایر گزینه‌های پیش رو برای احتراز از این حادثه تحقیق به عمل آید.