یک عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری اصفهان درمورد اصلاح آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلا مطلبی نوشته است.

 

V7uF6.jpg (75 KB)

 

بخشی از این متن بشرح زیر است:

در طول این سال‌ها تلاش‌های فراوانی شده تا نهاد وکالت دادگستری ناتوان گشته و از استانداردهای جهانی‌اش فاصله بگیرد و البته که هیچ کدام از این کوشش‌ها موفق نبوده است. اسفندماه که اصولا می‌بایست روزگار جشن و شادی و‌کلا در جهت گرامیداشت سالروز تصویب لایحه قانونی استقلال کانون باشد؛ به کابوس نهاد وکالت بدل شده است.

تقریبا هر سال، پیش از فرا رسیدن سال نو، عیدی و تحفه‌ای به وکلای دادگستری داده می‌شود و امسال نیز در میانه بحران فراگیری بیماری نفس گیر، هدیه‌ای بر همان سیاق، پیش‌کش نهاد وکالت شده است. معاون محترم قضایی قوه قضاییه نامه‌ای خطاب به روسای بیست و پنج کانون کشور و اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران ارسال نموده‌اند؛ بدین مضمون که آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلا نیاز به اصلاح دارد و ریاست محترم قوه نیز چنین تشخیص داده‌اند.

در نیمه اسفندماه پاسخی از ناحیه روسای کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور و اتحادیه خطاب به معاون محترم قوه قضاییه داده شد و در آن به صراحت آمد که کانون های وکلا، اصلاح آیین نامه لایحه استقلال را ضروری نمی دانند. اما علیرغم این پاسخ صریح، در پایانی ترین ساعات سال گذشته، متن پیشنهادی اصلاحی آیین نامه برای ریاست اتحادیه ارسال و خواسته شد در اسرع وقت پیشنهادات خود را ارائه دهند.

اما این که چرا در شرایط فعلی کشور و در روزهای پایانی سال چنین اقدامی صورت می‌گیرد پرسشی است که پاسخ آن نزد وکلا و متولیان نهاد وکالت نیست. صرف نظر از این که اصلاح مقررات و به ویژه لایحه قانونی استقلال کانون وکلا؛ به صلاح نهاد وکالت، دستگاه قضا و حقوق اساسی ملت است یا نه؛ باید پذیرفت که این اصلاحات لزوما از مسیر وضع قانون و از طریق مرجع واضع آن یعنی مجلس صورت می پذیرد.

کانون های وکلای دادگستری به عنوان متولیان امر وکالت بر این باورند که لازمه حفظ استقلال وکیل دادگستری در وجود کانون وکلای مستقل است. می‌گویند هر آنچه انسان را نکشد قوی تر می کند. باور ما این است که درخت کهن نهاد وکالت مستقل با اتحاد و یکدلی وکلای دادگستری از این ورطه نیز با سلامت و سربلندی بیرون خواهد آمد تا این میراث ارزشمند به آیندگان سپرده شود./ ایلنا