یحیی‌ کمالی‌پور اظهار کرد: محتوای پیش‌نویس اصلاح آیین نامه اجرای لایحه استقلال کانون وکلا مغایر با قانون اساسی است، بنابراین می‌طلبد قوه قضائیه از قوانین تمکین و تبعیت کند.

IMG07500226.jpg (57 KB)

یحیی‌ کمالی‌پور نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس با تاکید بر اینکه کانون وکلای دادگستری دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و قوه قضائیه نمی‌تواند برای این کانون آیین‌نامه وضع کند، بیان داشت: کانون وکلا سال ها است به عنوان نهادی مستقل شناخته شده، بنابراین هرگونه اقدام برای از بین بردن استقلال آن مستلزم تصویب قانون است و این امر با آیین‌نامه، بخشنامه و دستورالعمل امکان پذیر نیست. هرگونه اقدام انجام شده در راستای استقلال قانون وکلا باید توسط مجلس شورای اسلامی و در قالب مصوبه محقق شود.

وی ادامه داد: محتوای پیش‌نویس اصلاح آیین نامه اجرای لایحه استقلال کانون وکلا مغایر با قانون اساسی است، بنابراین می‌طلبد قوه قضائیه از قوانین تمکین و تبعیت کند و به طور قطع چنین دستورالعمل‌هایی بیشتر تنش زا است تا مشکلی را حل کند.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تاکید کرد: استقلال کانون وکلا بر مبنای قانون به دست آمده و مبتنی بر قانون است، بنابراین خدشه دار کردن آن مستلزم قانون جدید است و مجلس باید در این رابطه تصمیم‌گیری کند./ خانه ملت