رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: معلوم نیست اثرات مخرب برداشت‌های بی‌رویه آب در سال‌های متمادی بر آبخوان‌ها، تا چه زمان جبران شود؛ سازمان این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است.

 

61688486.jpg (99 KB)

 

حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در دیدار با رضا اردکانیان وزیر نیرو بیان کرد: برداشت از منابع تجدیدپذیر آب کشور، بیش از ظرفیت طبیعی بوده و طی سال‌های گذشته، برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی، اغلب دشت های کشور را با بحران مواجه کرده است.

وی ادامه داد: یکی از ماموریت‌های رئیس قوه قضائیه به سازمان بازرسی، بررسی ترک فعل‌هایی است که منجر به آسیب‌های گسترده در کشور شده و بعضاً قابل جبران هم نیست. مثل برداشت‌های بی‌رویه آب در سال‌های متمادی که معلوم نیست تا چه زمان اثرات مخرب آن بر آبخوان‌ها جبران شود و سازمان این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است. بحث سدسازی بی‌رویه و بدون بررسی دقیق، آسیب‌هایی در حوزه آب به دنبال داشته است که خشک شدن رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌ها از عوارض اصلی آن است. تدوین نکردن اسناد آمایش سرزمین و عدم لحاظ ظرفیت‌های مناطق در بحث منابع آب، خصوصاً در حوزه کشاورزی که بهره‌وری بسیار پایینی دارد ازجمله معضلات دیگر حوزه آب است.

درویشیان اضافه کرد: عدم توجه به حریم رودخانه ها در دوره‌های مختلف خسارت‌های فراوانی مانند سیل سال گذشته ایجاد کرده است. بستر رودخانه‌ها جزو منابع و اموال ملی محسوب می‌شود و کسی نمی‌تواند تملک قانونی بر آن داشته باشد که متأسفانه طی سال‌های گذشته اقدام جدی در راستای تعیین و تثبیت این مالکیت صورت نگرفته است. به این لحاظ بعضاً شاهدیم برای ساخت‌وساز حتی در بستر رودخانه‌ها مجوز و حتی سند هم صادر می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین در پایان با اشاره به چالش‌های حوزه برق گفت: عدم استفاده از انرژی‌های نو مانند باد و نور خورشید و بدهی کلان صنعت برق به پیمانکاران ازجمله آسیب‌های حوزه برق است. کشور ما ظرفیت فوق‌العاده‌ای به لحاظ انرژی‌های نو دارد که باید بیشتر از آن بهره برد./ ایسنا