نشست تخصصی بررسی جامعه شناختی - روانشناختی قتل رومینا اشرفی که به تازگی رأی دادگاه بدوی این پرونده صادر شده، در مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه و با حضور مریم بختیاری، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و روانشناس بالینی و حمید دهقانیان جامعه شناس و پژوهشگر حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی برگزار شد.

 

157623556.jpg (110 KB)

 

مریم بختیاری عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و روانشناس بالینی در رابطه با این موضوع بیان کرد: کشتن یکی از اعضای خانواده قربانی که موجب خجالت زدگی خانواده می‌شود، در همه مذاهب و فرهنگ‌ها اتفاق می‌افتد و پنج هزار قتل از روی شرافت سالانه در جهان رخ می دهد.

وی ادامه داد: امتناع از ازدواج تعیین شده، طلاق یا خیانت از دلایل قتل شرافت محسوب می شود. قربانی اینگونه قتل‌ها معمولا زنان متاهل، کم سواد، بدون شغل، ساکن مناطق فقیر نشین، دارای مشکلات سلامت روان هستند که گاهی قبل از قتل دست به خودکشی می‌زنند. قاتل هم شوهر، پدر و گاه برادر است. قتل در خانواده‌هایی اتفاق می‌افتد که افراد از صفات سایکوپاتی، اختلال استرس حاد، تروما و اختلالات روانپزشکی مانند اسکیزوفرنی پارانوئید رنج می‌برند.

بختیاری درمورد دلایل اصلی فرار از خانه نوجوانان اضافه کرد: فرزندپروری نامناسب، سوءرفتار جنسی، بی ثباتی و تعارض شدید در خانواده، عدم صمیمیت و حمایت والدین، سو رفتار با کودک و طرد کودک از دلایل اصلی فرار از خانه محسوب می شود. همچنین پژوهش ها نشان می دهد سو رفتار جسمی و جنسی با مصرف مواد در نوجوانانی که از خانه فرار می‌کنند، رابطه دارد.

امیر سام کیانی مقدم دبیر این نشست نیز اظهار داشت: نتایج پژوهش‌ها نشان دهنده این است کسانی که مرتکب قتل‌های شرافتی می‌شوند، ممکن است از صفات روان پریشی و اختلال استرس حاد رنج ببرد که باعث می‌شود در مواجهه با تهدیدهای جدی علائمی مانند بی حسی هیجانی، فراموشی، غیرواقعی سازی را تجربه کند.

این پژوهشگر اجتماعی گفت: با توجه به آسیب شناسی جلسه حاضر، لازم است متخصصان روانشناختی در تصمیمات قضایی حضور پررنگ تری داشته باشند و از سوی دیگر حضور مراکز مشاوره خانواده برای پیشگیری و ارائه خدمات سلامت روان بیش از بیش تقویت شود. بنابراین لازم است توجه بیشتری به نهاد خانواده بخصوص مراکزی که در این حوزه مسئولیت دارند، صورت بگیرد./ ایرنا