سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این فراکسیون به صورت ویژه به موضوع آلودگی هوای تهران ورود خواهد کرد، از قوه قضاییه نیز به عنوان مدعی العموم خواست به این موضوع ورود کند.

 

1.jpg (51 KB)

 

فاطمه محمد بیگی سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشدید آلودگی هوا در برخی از شهرهای کشور بیان کرد: در حال حاضر شاهد وضعیت بغرنج و اسفناکی در حوزه وضعیت آلودگی هوای تهران و برخی کلانشهرها و هستیم و یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوا، کوتاهی و عمل نکردن دستگاه‌های مرتبط به وظایفشان است؛ لذا ضرورت دارد دستگاه‌هایی که در زمینه کاهش آلودگی هوا همکاری‌ لازم را نکرده‌اند به مردم معرفی شوند.

وی ادامه داد: قرار گرفتن تعدادی از کلان شهرهای کشور از جمله پایتخت در وضعیت وخیم آلودگی هوا باعث شده ریه های هموطنان ما در تهران و برخی کلانشهرها آکنده از مازوت تولید شده توسط برخی نیروگاه ها شود، این موضوع از سوی سازمان محیط زیست و براساس آنالیز آلایندگی در هوای تهران تایید شده اما متاسفانه شاهد فرافکنی برخی از مسئولان در این خصوص و عدم پاسخ صریح و روشن آنها هستیم.

محمدبیگی افزود: بی شک غلظت آلایندگی در شهرهای بزرگ برای اقشار مختلف مردم به ویژه گروه های حساس از جمله بیماران قلبی و ریوی، زنان باردار، کودکان و سالمندان بسیار خطرناک است لذا ضرورت دارد تصمیمات آنی برای این موضوع اتخاذ شود نه اینکه شاهد کوتاهی دولت و دستگاه های متولی در انجام وظایف و تعهدات خود در جهت کنترل هوای پاک و مدیریت آلودگی هوا باشیم آن هم به گونه ای که در جلسات کاهش کنترل آلودگی هوای کلانشهرها برخی از دستگاه‌های متولی حضور نداشته و یا به صورت مناسب و شفاف پاسخ نمی دهند. با توجه به اینکه این موضوع با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد سوال اینجاست که سلامت مردم برای متولیان قانون هوای پاک در چه جایگاهی قرار دارد؟

وی در پایان گفت: این موضوع در مجلس و به صورت ویژه در فراکسیون محیط زیست بررسی خواهد شد و از مسئولان نیز مطالبه گری لازم را در قالب ارائه گزارش عملکرد خود در خصوص مسئولیتشان در حوزه هوای پاک خواهیم داشت. همچنین از قوه قضاییه خواهان ورود به این موضوع به عنوان مدعی العموم هستیم./ ایسنا