عبدالصمد خرمشاهی وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز، در رابطه با ضمانت اجرای وعده‌های انتخاباتی داوطلبان ریاست جمهوری در صورت پیروزی بیان کرد: طی سال‌های اخیر، خیلی از افراد آمدند و وعده‌های انتخاباتی دادند که متاسفانه کمتر دیدیم که به گوشه‌ای از این وعده‌ها عمل شود و هیچ ضمانت اجرایی هم برای آن وجود ندارد؛ موضوع مهم این است که سطح آگاهی و شعور مردم مدام باید رو به رشد باشد، چراکه وقتی که آگاهی مردم رشد پیدا کند، شعارهای خالی از محتوا و فریبنده کمتر خواهد شد و کمتر کسی به این شعارها توجه خواهد کرد. بنابراین مهم آگاهی مردم و اشراف مردم به قانونی است که دارند و این آگاهی و شعور نیز برعهده رسانه‌ها است تا در مردم بالا ببرند و وقتی این امر محقق شود افراد نمی‌توانند با شعارهای توخالی اما بزک کرده جلب آرا کنند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور از آن‌جایی که سوگند یاد می‌کند که از حقوق ملت دفاع کند، باید آگاه باشد حقوق ملت چیست و چگونه باید در جهت احقاق حقوق ملت که در قانون اساسی آمده، فعالیت کند.

خرمشاهی افزود: حقوق شهروندی که داوطلبان ریاست جمهوری بیشتر باید نسبت به اجرای آن برنامه‌ریزی کنند، حقوقی است که در اصل نوزدهم، فصل سوم به عنوان حقوق ملت آورده شده است و می‌گوید: مردم ایران از هر قوم و قبیله‌ای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند این‌ها سبب امتیاز نخواهد بود، مهم‌ترین اصل در قانون اساسی در ارتباط با حقوق شهروندی این است که حیثیت، جان، مال، حقوق، شغل و مسکن اشخاص از تعرض مصون است. هر کدام از این‌ها طیف وسیعی از حقوق شهروندی را در بردارد و به هرکدام از این‌ها اگر کوچکترین توجهی شود گام بسیار بزرگی برداشته می‌شود.

وی اضافه کرد: به هر حال به دلایل مختلف به نظر می‌رسد توجه به بخشی از حقوق شهروندی مغفول مانده است و باید به آن چیزی که در قانون اساسی راجع به حقوق ملت آمده است، جدی‌تر نگاه شود./ ایسنا