پیش از انتخاب وکیل باید به چه نکاتی توجه شود؟
 
پیش از آنکه به چگونگی برقراری اعتماد نسبت به وکیل برگزیده شده توسط شاکی پرداخته شود، ابتدا باید نکاتی قابل توجه ضمن گزینش وکیل معرفی گردد؛ به زبانی ساده، اولین گام برای اعتماد به وکیل، اطمینان حاصل کردن از اعتبار نماینده حقوقی می باشد.
نکات مربوط به وکیل برای انتخاب نماینده قانونی
1. مجاز بودن فعالیت وکیل: 
یکی از انواع جرایم علیه حقوق افراد، جعل اسناد است که تعداد دادخواست ها علیه آن، در مراجع قضایی روندی صعودی داشته است! پس دقت داشته باشید که پس از انتخاب وکیل باید با بررسی اسناد هویتی و وکالتی وی، صلاحیت قانونی و علمی اش تایید شود. 
 
 
 
2. حوزه فعالیت:
بسیاری از وکلا به صورت تخصصی کار می کنند؛ بدان معنا که وکیل تنها در زمینه ای خاص مانند املاک، سرقت اموال و… فعالیت کرده و با تمرکز مطالعات و کسب تجارب فقط درباره یکسری جرائم و مراحل دادرسی به آن، به بهترین در آن زمینه تبدیل می شوند. همین باعث ایجاد شدن عناوین زیر شده است:
• وکیل ملکی
• وکیل طلاق
• وکیل حقوقی 
• وکیل کیفری 
• وکیل جنایی 
پس اگر شما قربانی جرائمی مانند تصرف عدوانی ملک توسط مستاجرین هستید، عاقلانه است که برای تسهیل فرآیند دادرسی به پرونده از یک وکیل ملکی کمک بگیرید؛ بدیهی است که اگر برای چنین جرمی به وکیل طلاق مراجعه شود، به دلیل کاستی تجربه و عدم تسلط کافی بر قوانین مربوط به جرائم ملکی، پیشرفتی در برقراری عدالت و مطالبه خسارات حاصل نخواهد شد. سایت مجله حقوقی مستر وکیل (mastervakil.com) یک سایت حقوقی است که وکلا را براساس تخصص و مهارتی که دارند دسته بندی می کند تا کاربران بتوانند به راحتی براساس نیاز و مشکلی که دارند، بهترین انتخاب را داشته باشند.
3. سابقه کار:
یکی دیگر از نکات مهمی که باید ضمن گزینش وکیل در نظر داشت، سابقه شغلی وی است؛ موکل باید از مدت زمانی که وکیل در حوزه تخصصی اش فعالیت کرده، پرس و جو کند. 
4. شهرت وکیل:
 با ارائه خدمات قضایی مفید، به مرور زمان وکیل با عناوین مختلفی شهرت پیدا می کند؛ مثلا وکیلی که به اخذ حکم در کمترین زمان معروف است، برای رسیدگی به پرونده های طلاق انتخاب مناسبی می باشد یا وکیلی که به اخذ بیشترین منفعت شناخته شده است، برای مطالبه حقوق در دعاوی مالی مناسب خواهد بود.
ویژگی های یک وکیل قابل اعتماد را بررسی کردیم، حال اگر نمی دانید که از کجا یک وکیل با این ویژگی ها پیدا کنید، کافیست روی لینک زیر کلیک کنید تا لیستی از وکلای خوب و قابل اعتماد به نمایش شما در بیاید.
 
 
 
نکات مربوط به موکل برای انتخاب نماینده قانونی
1. بررسی نوع دعوی: 
هنگام وقوع جرمی علیه فرد، پیش از هر اقدام قانونی باید نوع جرم توسط قربانی ارزیابی شود؛ آیا جرم کیفری است یا بزهکار جرم را علیه حقوق فرد مرتکب شده است؟ مرحله بعدی، تشخیص زیر شاخه های این دو می باشد؛ مثلا برای شکایت علیه بالا کشیده شدن ملکی مسکونی یا تجاری باید با وکیلی حقوقی در زمینه املاک (وکیل ملکی) مشاوره شود.
2. توجه به شرایط مالی:
 از زمانی که داد و ستد کالا به کنار گذاشته شد، مسئله پول به میان آمده است. وکلا با توجه به محدوده ای که توسط سازمان های قضایی مشخص شده است، با در نظر داشتن فاکتور هایی مانند شهرت، کیفیت خدمات و… دستمزدی برای خویش تعیین می کنند.
3. دسترسی حضوری و غیرحضوری:
بدیهی است که برای برخورداری فرد از خدمات وکالت، باید به دفتر وکیل مراجعه شود؛ موکل باید برای شرح شرایط دعوی، تحویل مدارک مورد نیاز، پاسخ به سوالات وکیل، آگاهی از روند پرونده و… به دفتر وکیل برود. 
 
چگونه به وکیل اعتماد کنیم؟
تا این بخش از مقاله به نکات مهم انتخاب بهترین وکیل پرداخته شد؛ در این بخش مهمترین ویژگی های وکیل قابل اعتماد شرح می شود:
1. تسلط بر مواد قانونی:
پیش‌تر اشاره شد که وکیل برای آغاز فعالیت قضایی خویش، باید با شرکت و قبولی در آزمون وکالت خواستار صدور پروانه وکالت توسط مراجع ذیصلاح شود؛ این امر گواهی بر دانش حقوقی و تسلط بر مواد قانونی است. از آنجایی که تعداد مواد قانونی بسیار زیاد می باشد، اگر برای مدتی قابل توجه به کار برده نشوند قاعدتا به فراموشی سپرده می شوند؛ پس اگر وقفه ای متوجه شغل وکالت شود ممکن است تسلط بر مواد قانونی را کاهش دهد یا حتی از بین ببرد؛ به وضوح چنین وکیلی صلاحیت کافی را نداشته و قابل اعتماد نمی باشد. 
2. انعطاف پذیری در دستمزد: 
این که افراد کار می کنند و پول به دست می آورند تا نیازهایشان را برطرف کنند، امری طبیعی و قابل قبول می باشد؛ لیکن جنبه معنوی و انسانی نیز باید برای اجرای عدالت در نظر گرفته شود. مثلا شرایطی را در نظر بگیرید که زنی با کودکان خردسال که شرایط مالی متوسطی دارد، دادخواست طلاق را ثبت کرده است؛ شوهر برای دادن حضانت می خواهد وی را مجبور به بخشیدن کند که حق و پشتوانه زن بعد از طلاق است، در این شرایط وکیل عادل و قابل اعتماد با انعطاف نشان دادن در حق الزحمه اش به کمک موکلین می شتابد.
3. وب سایت/ کتاب/ سابقه تدریس:
وکلایی که وب سایت حقوقی راه اندازی کرده اند و مرتبا مقاله نوشته و در آن قرار می دهند، وکلایی که کتابی به چاپ رسانده اند یا سابقه تدریس رشته حقوق در دانشگاه ها را دارند و… بیشتر با مواد حقوقی سر و کار داشته و به تبع تسلط بیشتری بر مسائل قانونی دارند که همین بسیار اطمینان بخش است. وقت شناسی، دقت، نحوه رفتار و… از سایر شاخصه های وکیل قابل اعتماد هستند.
کلام آخر
در مقاله چگونه به وکیل اعتماد کنیم، هر ویژگی که وکیل را به یک فرد حرفه ای و مطمئن تبدیل می کند، معرفی کردیم. بنابراین زمانی که به کمک یک وکیل نیاز پیدا کردید، با توجه به این نکات، وکیل را انتخاب کنید تا روند رسیدگی به پرونده شما به بهترین شکل طی شود و بتوانید به حق و حقوق خود برسید.
 
این مطلب در قالب رپورتاژ آگهی منتشر شده است