رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری از سوی قوه قضائیه اظهار داشت: بسیاری از مواد خلاف قانون در این آیین نامه وجود دارد که برای ریاست جدید قوه قضاییه ارسال شد.

دکتر جلیل مالکی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در ارتباط با  الحاقات و تغییرات انجام‌شده در پیش‌نویس اصلاحی آیین‌نامۀ اجرایی لایحۀ قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری بیان کرد: متاسفانه 50 ماده به مواد پیشنهادی کانون‌های وکلای دادگستری افزوده شده و در سایر مواد اصلاحی پیشنهادی نیز چنان تغییراتی انجام شده که دیگر نمی‌توان آن‌ها را مواد پیشنهادی کانون‌های وکلا به معنای اخص نامید.

وی ادامه داد: در این مواد هم استقلال کانون وکلا و هم استقلال وکیل دادگستری کاملاً نقض شده است و بسیاری از مواد خلاف قانون دیگر وجود دارد که طی نامه‌ای مبسوط برای ریاست محترم جدید قوه قضاییه ارسال شده است.

دکتر مالکی افزود: امید داریم ایشان در راستای قانونی در چهارچوب ماده 22 لایحه استقلال نسبت به اعاده پیش‌نویس به کانون‌های وکلا اقدام تا این کانون‌ها بعنوان تنها مرجع تنظیم نسبت به حذف یا اصلاح موارد خلاف قانون اقدام و سپس آیین نامه‌ای به تصویب نهایی برسد که زیبنده کانون‌های وکلای دادگستری بعنوان یک نهاد مستقل و همچنین ریاست محترم قوه قضائیه باشد.

این وکیل دادگستری در پایان گفت: یک سوال اساسی این است که چرا با اینکه ریاست محترم وقت قوه‌قضاییه در دیدار با روسای کانون‌های وکلای دادگستری صراحتاً اعلام کردند که در پیش‌نویس آیین‌نامه اصلاحی هیچ مورد مغایر با قانون نباید باشد، متاسفانه با اضافه نمودن مواد متعدد به پیش‌نویس کانون‌ها و تغییرات فراوان آیین‌نامه‌ای به امضای ایشان رسیده است که بخش عمده الحاقات و اضافات آن مغایر با قانون است؟/ ایسنا