نوروزی اظهار داشت: مجلس جای اعمال سلیقه‌های فردی نیست؛ بلکه محل اعمال حاکمیت ملت است.

کامبیز نوروزی، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط با طرح «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک» بیان کرد: ما مشکلی در تفکر قانون‌گذاری در ایران داریم و چه لایحه‌نویسان در دولت و چه نمایندگان مجلس که طرح‌ها را می‌نویسند، تصور می‌کنند می‌توانند هرچیزی را قانون کنند و مردم هم مجبور به اجرا هستند. شاید در یک نگاه سطحی حقوقی این تصور درست باشد، یعنی هرچیزی که قانون شود، لازم‌الاجرا است؛ اما در یک نگاه درست‌تر این تصور باطل است و هرچیزی را نمی‌توان به مردم دستور داد و توقع داشت جامعه منفعلانه به هر قانونی پاسخ مثبت دهد.

وی ادامه داد: یکی از شرایط قانون برای اجرایی شدن، سازگاری با ارزش‌های عمومی و امور متداول در جامعه است.‌ طرح «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک» که با یک لفظ منحرف‌کننده نوشته شده، مصداق بارز بی‌توجهی به ارزش‌های عمومی است. نگهداری از حیوانات تربیت‌شده که بیماری نداشته باشند و تحت چکاپ پزشکی باشند، به قانون‌گذار ربطی ندارد. عده‌ای از مردم علاقه دارند، حیوانات خانگی مثل سگ و گربه نگه دارند و چنین سوژه‌ای، موضوعی نیست که قانون‌گذار بتواند در آن دخالت کند و برای آن ممنوعیت ایجاد کند.

نوروزی افزود: قانونگذار نمی‌تواند توقع داشته باشد در تمام جزئیات زندگی مردم دخالت کند و این نگاه با مبانی تفکر قانون‌گذاری در تضاد است. در این طرح حتی برای حیوانات در جامعه روستایی هم تعیین تکلیف کرده‌اند درحالی که در روستاها نگهداری سگ از قدیم‌الایام بوده است و جزو لوازم شغلی و زندگی متداول آن‌ها محسوب می‌شود. این چه تفکر تمامیت‌خواه مداخله‌گرانه‌ای است که تا این اندازه خود را مجاز می‌داند که در زندگی مردم دخالت کند؟

این حقوقدان اضافه کرد: در این طرح برای یک امر نادرست دستگاه‌های اجرایی حکومتی مجبور به ستیز با مردم می‌شوند و نیروی انتظامی برای چیزی که ذاتا مجرمانه نیست، رودرروی مردم قرار می‌گیرد. این قانونگذاری ناشی از یک گرایش تمامیت‌خواه است که قصد دارد ارزش‌های گروه کوچکی از مردم که در قدرت هستند را به کل جامعه تحمیل کند؛ مجلس جای اعمال سلیقه‌های فردی نمایندگان نیست بلکه محل اعمال حاکمیت ملت است.

وی در پایان تاکید کرد: هیچ قانونی که با ارزش‌های حاکم و متعارف جامعه در تضاد باشد، اجرایی نمی‌شود؛ مثل ممنوع کردن ماهواره و ویدئو و فیلترینگ که نتوانستند اجرایش کنند/ ایسنا