مدیرکل زندان‌های استان تهران اظهار داشت: برای نخستین بار در کشور، مددکاران زندان توانستند برای کودکانی که همراه مادران زندانی نگهداری می‌شوند، شناسنامه تهیه کنند.

علی رستمی، مدیرکل زندان‌های استان تهران در این رابطه بیان کرد: یکی از دغدغه‌های مسئولان ندامتگاه زنان حضور کودکان زیر دو سال است که همراه مادر نگهداری می‌شوند.

وی ادامه داد: تلاش بر این است این کودکان در بند جداگانه با امکانات مناسب، بهره مندی از مهد کودک و فضای باز کنار مادران نگهداری شوند و از آسیب‌های زندان به دور باشند. حتی غذای مادران و کودکان بسته به نیازشان متفاوت از برنامه غذایی دیگران است و شیر، میوه و سبزیجات نیز در این برنامه وجود دارد.

رستمی افزود: کودکان زیر دو سال می‌توانند به ولی قانونی سپرده شوند؛ اما به دلیل استفاده از شیر مادر این حق به زندانی داده شده تا فرزندش کنارش باشد و مادر در صورت درخواست خودش تا پنج سالگی فرزند هم می‌تواند از وی نگهداری کند.

وی اضافه کرد: تا حد امکان تلاش می شود حقوق این مهمانان کوچک ناخوانده زندان حفظ شود؛ در این راستا، یکی از اقدامات تهیه شناسنامه برای کودکانی است که هنوز برگه هویتی نداشتند؛ البته روند اداری این امر پیچیده و نیاز به پیگیری های فراوان داشت و گاه پدر حاضر به همکاری نبود که خوشبختانه با تعامل سازمان ثبت احوال محقق شد و این عزیزان صاحب شناسنامه شدند./ ایرنا