عیسی امینی اظهار داشت: قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار، حرفۀ وکالت را از هویت ذاتی و کانون وکلا را از نظم منطقی خودشان دور می‌سازد.

عیسی امینی، رییس پیشین کانون وکلای دادگستری مرکز در رابطه با قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار بیان کرد: این طرح حرفۀ وکالت را از هویت ذاتی و کانون وکلا را از نظم منطقی خودشان دور می‌سازد؛ پروانۀ وکالت را به حد پروانۀ کسب تجارت‌خانه‌ها تنزل می‌دهد و راه را برای صدور پروانۀ وکالت با نمرات بسیار پایین، حتی نمره پنج و شش از بیست فراهم می‌سازد.

وی ادامه داد: این طرح نه تنها منطبق با اصول و زیرساخت‌های حقوقی و اجتماعی کشور نیست؛ بلکه، به دنبال شغل آفرینی کاذب در عرصه حساس عدالت است و بی نظمی زیادی را در دادگستری ایجاد خواهد کرد. با اجرای این قانون، مدل پاکستانی کانون‌های وکلای دادگستری در پیش گرفته خواهد شد و با لطمه‌زدن بسیار زودهنگام به مردم، نظام قضایی و حق دفاع مردم به جهت بی نظمی و کم سوادی، احکام این قانون ازطرق قانونی به کنار خواهد رفت و تعدیل جدی خواهد شد و تبعات آن برای کشور مدت‌ها باقی خواهد ماند.

رییس پیشین کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: کانون‌های وکلای دادگستری در طول بیش از یک‌صد سال سابقه توانسته بودند اعتبار و جایگاه علمی قوی و امکان خودکنترلی را به‌عنوان نهاد مدنی مستقل حفظ کنند و حال با این مصوبه در معرض خطر جدی هستند.

عیسی امینی اضافه کرد: از نظر عملی و بیرونی هنوز می‌توان عبارت «نهاد مدنی مستقل» را بر آن اطلاق کرد، ولی با اجرای این قانون، آیین‌نامۀ اخیر (مصوب رئیس محترم سابق قوۀ قضاییه) و سایر مصوبات که می‌شنویم به‌سختی مستقل خواهد ماند، البته به نظر می رسد باز به وضعیت قبل باز می‌گردد، زیرا  کشور بدون کانون وکلای دادگستری مستقل از نظر داخلی و بین‌المللی به قدری آسیب‌پذیر خواهد شد که باز ناچاریم آن را به جایگاه معقولش بازگردانیم.

وی در پایان گفت: جوانان نگران نباشند؛ ممکن است استقلال و کیان کانون وکلای دادگستری مدتی زیر ابر بماند ولی باز می‌گردد. جوانانی که در پی قبولی در آزمون پذیرش کارآموز وکالت هستند، خود را به این افکار و تشویش‌ها سرگرم نکنند و محکم و پرشور درس بخوانند و بیاموزند. ورود به این حرفه با کسب هر مدرک دانشگاهی، بدون دانش بالا، پیشرفتی به ارمغان نمی‌آورد و اساس سواد حقوقی به گذراندن قوی دورۀ کارشناسی حقوق و تلاش برای حضور قوی‌تر در این آزمون است. آینده متعلق به جوانان پرتلاش، خستگی ناپذیر و با دانش و خرد است./ ایسنا