عبدالصمد خرمشاهی اظهار داشت: باید نگاه جامعه و نگرش فرهنگ عامه نسبت به وکلا فرق کند و این امر میسر نمی‌شود؛ مگر اینکه شأن و جایگاه لازم در عمل از سوی قوای حاکم به وکلا داده شود.

عبدالصمد خرمشاهی وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز درباره قتل محمودرضا جعفر آقایی یکی از وکلای دادگستری در شهرستان شاهرود و راهکار اساسی برای جلوگیری از اینگونه اتفاقات در جامعه بیان کرد: این گونه برخوردها ناشی از تنزل شأن و جایگاه واقعی وکیل و وکلا در جامعه است و چندین علت دارد؛ علت اول این است که رسانه‌ها و صدا و سیما، در طی چند سال اخیر چهره خوبی از وکیل به نمایش نگذاشتند و در پاره‌ای از سریال‌ها و فیلم‌ها می‌بینیم که معمولاً وکیل شخصیت واقعی خود را نداشته و به شکل کارچاق کن و دلال و بعضی مواقع کلاهبردار نمایش داده می شود. من 20 سال پیش هم مطلبی نوشتم و انتقاد کردم که این نگاه به وکلا می تواند تالی فاسدی را داشته باشد. علت دوم این است که میان کانون های وکلا، مجلس و قوه قضاییه تفاهم و تعامل لازم به وجود نیامده است و طی این سال‌ها شاهد بودیم که قوانین و مقرراتی وضع شده که به تدریج شأن و منزلت و استقلال نه چندان کامل کانون های وکلا را رفته‌رفته مخدوش یا کمرنگ کرده است، از تصویب قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری  تا بحث آیین نامه و ...که مورد چالش است و به نوعی دخالت قوه قضاییه در اداره داخلی کانون ها را شاهد بودیم که می توانسته در کسر شأن و اعتبار وکلا در جامعه نقش داشته باشد.

وی ادامه داد: مسئله دیگر مربوط به عدم آموزش کافی و لازم به کارآموزان و وکلای جوان از سوی سرپرستان آنهاست که شاید به دلیل عدم امکانات است و نداشتن و نبودن وکلای باتجربه و کارآمد که آموزش بدهند تا وکلای جوان یا کارآموزان  بدانند چگونه باید با موکل خود تعامل و رفتار کنند. متأسفانه در بعضی مواقع دیده‌ایم که برخوردهای احساسی صورت می‌گیرد و حتی در بعضی محاکم شاهد بودم که وکلای جوان در جهت گرفتن حکم به نفع موکل، رعایت احترام همدیگر را نکردند که این گونه مسائل باید رفع شود.

خرمشاهی افزود: اگر قرار است که ما در آینده شاهد چنین مسائلی نباشیم در وهله اول باید نگاه جامعه و نگرش فرهنگ عامه نسبت به وکلا فرق کند و این امر میسر نمی‌شود مگر اینکه شأن و جایگاه لازم در عمل از سوی قوای حاکم به وکلا داده شود. ما در قانون داریم که وکیل هم شأن قاضی است اما در عمل چنین چیزی را ندیدیم و برخوردهای نامناسبی که از بدو ورود وکیل به مجتمع‌های قضایی صورت می گیرد، دست به دست هم داده تا شأن و منزلت وکیل سقوط کند و موکل یا طرف موکل راحت به خود حق دهد که هر برخوردی که دلش می‌خواهد با وکیل انجام دهد، بدون اینکه ترس و واهمه ای داشته باشد.

این حقوقدان یادآور شد: متاسفانه هیچ گونه تمهیداتی برای وکلا اندیشیده نشده به گونه‌ای که  وکلا امنیت شغلی داشته باشند؛ لذا تا این گونه مسائل حل نشود باید شاهد باشیم هر ماه و یا هر سال این گونه مسائل مجدداً تکرار شود و وقتی که وکلا مورد هجمه قرار می‌گیرند، به نوعی امنیت جامعه و شأن و منزلت وکیل سقوط می‌کند و حتی این مسئله ممکن است به آزادی‌های فردی در جامعه لطمه بزند و اگر به همین راحتی وکلا مورد هجمه قرار گیرند، نمی‌توانیم اطمینان داشته باشیم که یک وکیل با شهامت و شجاعت از حقوق موکلش دفاع کند؛ زیرا یکی از شاخصه‌های توسعه کشورها، توسعه قضایی است و توسعه قضایی هم قطعا به دست نمی‌آید مگر اینکه نهاد مستقلی به نام کانون وکلا به دور از سیطره تشکیلات قضایی بتواند انجام وظیفه کند./ ایسنا