دفتر پیشخوان خدمات دولتی، بخش عمومی و غیر دولتی یا دفتر پیشخوان، به دفاتری گفته می‌شود که دولت برای ارائه خدمات الکترونیک به مردم در سطح کشور احداث کرده‌است. کلیه دستگاه‌های اجرایی دولتی موظفند خدمات الکترونیکی خود را از راه این دفاتر ارائه دهند. این دفاتر به دست بخش خصوصی اداره می‌شوند. یکی از دلایل تشکیل این دفاتر جلوگیری از موازی‌کاری دستگاه‌های دولتی و حرکت به سوی دولت الکترونیک بیان شده ‌است.

 

قانون دفاتر پیشخوان دولت در چه تاریخی نگارش و ابلاغ شد

وزیران عضو کارگروه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب نامه شماره 145601/ت43458هـ مورخ 1388/7/21، آیین نامه ایجاد و بهره برداری از دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی را مورد نگارش قرار داده و مطابق با ماده­ ی 27 آیین­ نامه ­ی مزبور، و پیرو آن در تاریخ 89/3/6 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسید و مفاد آن به دستگاه­های ذی­صلاح ابلاغ و اعلان رسمی شد. اما آیین ­نامه دفاتر خدمات پیشخوان دولت، در سال 1396 مورد اصلاح قرار گرفت و در آئین نامه جدید دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی،  سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور به عنوان مرجع صدور پروانه دفاتر پیشخوان قرار گرفته است، این آیین نامه از تاریخ 96/13/8 لازم الاجرا می باشد.

 

چه کسانی واجد شرایط درخواست مجوز هستند و آیا فروش مجوز ممکن است

مطابق با پیوست شماره­ ی 2 آیین­ نامه ایجاد و بهره­ برداری از دفاتر پیشخوان خدمات دولت متقاضیان دریافت امتیاز پروانه دفاتر باید دارای مشخصات و شرایط ذیل باشند:

 شرایط لازم برای اشخاص حقیقی

  • دارای تابعیت ایرانی،
  • تدین به دین مبین اسلام یا سایر ادیان رسمی کشور،
  • داشتن اهلیت قانونی و نداشتن پیشینه­ ی کیفری و عدم اشتهار به فساد منجر به محرومیت از حقوق اجتماعی و اعتیاد به مواد مخدر( ملزم به ارائه تأیید صلاحیت­های فردی توسط مراجع ذی­صلاح) و نداشتن سابقه عضویت در گروهک­های غیرقانونی،
  • دارا بودن گواهی انجام خدمت وظیفه یا معافیت از انجام آن برای افراد ذکور،
  • عدم اشتغال در تشکیلات دولتی با رعایت قوانین و مقررات جاری،
  • دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا حداقل 10 سال سابقه کارشناسی کاربردی(براساس حکم کارگزینی) در دستگاه­های دولتی.

 

شرایط لازم برای اشخاص حقوقی

  • اشخص حقوقی باید غیردولتی و محل ثبت آن در ایران باشد،
  • صاحبان امضاء آن تمامی شرایط مذکور در بندهای 1 الی 5 و مدیرعامل و یا یکی از صاحبان امضای آن علاوه بر بندهای مذکور، شرط بند 6 بخش الف را نیز داشته باشند.

صدور بیش از یک پروانه برای هر متقاضی در سطح کشور صرفا با موافقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امکان­پذیر است. متقاضیانی که قبلا پروانه دریافت کرده و پروانه آن­ها بنا به دلایلی به جز تخلف لغو شده باشد، می­توانند پس از گذشت 5 سال از تاریخ لغو پروانه، نسبت به ارائه درخواست پروانه اقدام کنند.

بر اساس ماده 16 این آیین نامه انتقال پروانه (فروش) این دفاتر به دیگران در صورت احراز شرایط توسط انتقال گیرنده مطابق مفاد آیین نامه و با تایید کارگروه استانی بلامانع است.

 

فراخوان تاسیس دفاتر پیشخوان توسط چه نهادی اعلام می­ گردد

ظرفیت توسعه دفاتر در هر استان توسط کارگروهی به ریاست معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی استانداری و عضویت نمایندگان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و تشکل صنفی دفاتر پیشخوان تعیین می گردد. بنابراین در صورتی که تمایل به ایجاد دفتر دارید، تقاضای خود را پس از اعلام فراخوان عمومی در آن استان به دبیرخانه کارگروه پیشخوان دولت تقدیم کنید.

 

فهرست خدمات قابل ارائه در دفاتر پیشخوان دولت

خدماتی که هم اکنون در این دفاتر ارائه می‌شود، از این قرار است: امور محوله ثبت احوال- شناسنامه المثنی، تغییر نام خانوادگی، ثبت وقایع ازدواج و طلاق، کارت ملی المثنی، تعویض کارت ملّی، تعویض شناسنامه، درخواست هیات حل اختلاف، صدور گواهی تجرد؛ شرکت آب و فاضلاب- خدمات حوادث آب و فاضلاب، تفکیک و ادغام انشعاب، انشعاب آب، تغییر محل، سطح و مسیر، قطع و وصل انشعاب، تعیین قطر انشعاب با ظرفیت قراردادی، تغییر انشعاب آب موقت به دائم، تعویض کنتور خراب، بررسی ترکیدگی لوله آب، درخواست واحد شماری، صدور تسویه حساب آب­بها، درخواست اصلاح قبض آب مصرفی، تغییر نام مشترک، جابجایی کنتور، انشعاب فاضلاب؛ شرکت گاز و توانیر- وصل جریان گاز مشترکین بدهکار، قطع جریان گاز به علت تخریب و نوسازی، ثبت انشعاب جدید، ثبت درخواست افزایش و کاهش قدرت، ثبت درخواست آزمایش کنتور؛ شهرداری- عوارض خودروئی سواری، عوارض خودروئی سنگین، عوارض موتور سیکلت؛ ثبت نام جهت بیمه سلامت و .... .

 

تعویض شناسنامه و کارت ملی چگونه در دفاتر پیشخوان انجام می شود

مطابق دستورالعمل چگونگی ارائه خدمات الکترونیک هویت ملی در دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی غیردولتی مصوب 1389، به منظور دادخواست تعویض شناسنامه می­بایست متقاضی مدارک ذیل را به هنگام درخواست به متصدی دفتر پیشخوان ارائه دهد:

  • اصل شناسنامه
  • 2 قطعه عکس 4×6 رنگی و یکسان با زمینه روشن برای افراد بالای 15 سال
  • رسید پرداخت هزینه متعلقه

در صورتیکه شناسنامه عکس دار نباشد ( عکس شناسنامه به هر دلیل جدا شده باشد) اصل و تصویر مدرک معتبر عکسدار از قبیل کارت شناسایی ملی، گذرنامه، گواهی نامه رانندگی، گواهی تحصیلی ضروری است و در صورت عدم ارائه مدارک یاد شده نسبت به تایید عکس از مراجع قانونی اقدام گردد؛ چنانچه شناسنامه عکسدار باشد و مهر آن محو شده باشد تنظیم درخواست مطابق بند فوق انجام خواهد شد.

هزینه تعویض شناسنامه برای سال 1400 معادل 300000 ریال و هزینه صدور شناسنامه المثنی بین 1250000 تا 3000000 ریال می ­باشد.

درخصوص تعویض کارت ملّی، با عنایت به تغییر آن به کارت ملّی هوشمند، متقاضیان ابتدا می­بایست درخواست خود را در دفاتر پیشخوان خدمات دولت ثبت و مستندات فقدان یا تعویض آن را ارائه داده و تاریخی به منظور مراجعه مجدد حضوری به منظور تصویربرداری تعیین نمایند و هزینه ­های آن را که در حال حاضر برای مرتبه نخست 500000ریال، برای مرتبه دوم ناشی از فقدان 600000 ریال، نوبت دوم 1000000 ریال و در نهایت نوبت سوم و پس از آن 1500000 ریال می­ باشد، پرداخت نمایند؛ سپس بعد از گذشت 15 الی 30 روز کاری از طریق پیامک اطلاع رسانی، به مرکز قید گردیده در پیامک مراجعه نمایند.

ساعات کار و نشانی دفاتر پیشخوان دولت

ساعات کاری دفاتر در نوبت صبح از ساعت 8 الی 14 و بعد از ظهر از ساعت 16:30 الی 18:30 می باشد. روزهای پنج­شنبه بستگی به موقعیت جغرافیایی دفتر صرفا نوبت صبح دایر می­باشد. همچنین فهرست کامل تمامی دفاتر پیشخوان دولت در سراسر کشور در این لینک در دسترس شما قراردارد