معاونت حقوقی قوه قضائیه طی فراخوانی از حقوقدانان، وکلای دادگستری، اساتید و کارشناسان خواست تا در خصوص اصلاح آیین­‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری نظرات خود را ارائه کنند.

 

ghove ghazaie 3.jpg (89 KB)

 

متن فراخوان معاونت حقوقی قوه قضائیه به شرح زیر است:

در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی جهت اصلاح قوانین وکالت شده است و طرح‌های مشترکی با همکاری قوه­ قضاییه و کانون‌های وکلا تهیه شده است، اما به سبب تطویل فرآیند قانونگذاری، تاکنون منجر به تصویب قانون نگردیده است. در دوران مسئولیت سیدابراهیم رئیسی در قوه­ قضاییه، تحول به عنوان محور اصلی و جهت­‌گیری کلی، مبنای فعالیت قوه قضاییه قرار گرفته است و یکی از عرصه­‌های تحول، حوزه وکالت است. در نخستین سال تصدی آیت­‌الله رئیسی، مطالعه در حوزه مقررات وکالت در معاونت حقوقی قوه­ قضاییه آغاز شد و در این خصوص نظرات ارزشمند تعدادی از وکلای دادگستری و حقوقدانان نیز جمع­‌آوری گردید.

مجموعه مطالعات انجام شده حاکی از این واقعیت است که اصلاح آیین­‌نامه مذکور به جهت تغییرات اساسی در نظام قانونگذاری جامعه، دگرگونی در نظام قضایی کشور، افزایش تعداد پرونده­‌های وکلا و قضات مراجع قضایی، تصویب قوانین مؤخر بر آیین­‌نامه اجرایی لایحه استقلال و ابطال موادی از این آیین­‌نامه در دیوان عدالت اداری ضرورتی اجتناب ناپذیر است و از آنجا که طبق ماده 26 لایحه قانونی استقلال، وزیر دادگستری مأمور اجرای قانون است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی رئیس قوه­ قضاییه، دارای اختیارات وزیر دادگستری (اختیارات وزیر دادگستری قبل از پیروزی انقلاب اسلامی) است، اجرای لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری بر اساس آیین­‌نامه مربوط به 64 سال پیش، به نحو مطلوبی امکان­پذیر نمی­‌باشد.

با توجه به مجموع ملاحظات مذکور معاونت حقوقی قوه قضاییه «پیش­‌نویس آیین­‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری» را با همکاری و همفکری تعدادی از وکلای دادگستری و حقوقدانان تهیه کرده است. با عنایت به مباحث مطروحه در خصوص این پیش‌نویس، یک جلسه با حضور بعضی از نمایندگان کانون‌های وکلا در معاونت حقوقی و جلسه­ دیگری در تاریخ 19/1/1399 با حضور ریاست معظم قوه قضاییه برگزار شد و نمایندگان برخی از کانون‌های وکلا، مطالب و پیشنهادهای خود را مطرح کردند و مقرر شد بحث و تبادل نظر میان نمایندگان کانون‌ها و کارشناسان معاونت حقوقی قوه قضاییه ادامه یافته و در پرتو وفاق و همدلی و با رعایت اصولی چون حراست از استقلال کانون وکلا، انطباق مواد آیین­‌نامه با قانون و تطبیق آن با الزامات تحول در قوه قضاییه و گام دوم انقلاب اسلامی، دغدغه‌های موجود مرتفع گردد. قطعاً استمرار این جلسات باعث وصول به راه حل مناسب برای تمام مشکلات حوزه وکالت خواهد بود و معاونت حقوقی تداوم گفت­‌و­گو را در سرلوحه برنامه­‌های خود دارد.

معاونت حقوقی قوه قضاییه­، با توجه به برگزاری جلسات مذکور و مذاکرات انجام شده­، آخرین نسخه ویرایش این آیین­‌نامه را جهت اظهار نظر و اخذ نظر کارشناسی کانون‌های وکلا به اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا ارسال نمود.

این پیش­‌نویس آیین­‌نامه دارای 198 ماده است و مبنای اصلی آن لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری با در نظر گرفتن قوانین و مقررات دیگر است.

از جمله ویژگی­‌های این آیین­‌نامه می­‌توان به محورهای زیر اشاره کرد:

الف) صیانت از استقلال کانون وکلا در حوزه­‌های مختلف از جمله آزمون وکالت، کارآموزی، نظام رسیدگی به تخلفات، اداره کانون، انتخابات، تشویق، ارتقاء و نقل و انتقالات.

ب) رعایت اهتمام لازم در مطابقت آیین­‌نامه با مقررات موجود و توجه به قوانین مؤخر بر تصویب آیین­‌نامه، از جمله قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب 1376؛

پ) توجه به آیین­‌نامه مصوب سال 1334 و حفظ مواد مهم و کاربردی آن؛

ت) به روزرسانی نظام نظارت بر تخلفات؛

ث) نهادسازی در حوزه همفکری و همکاری بین نهاد وکالت و دستگاه قضایی.

به تمامی وکلای شریف دادگستری و مدیران کانون‌های وکلا در سراسر کشور اطمینان می­‌دهد که قوه قضاییه­، استقلال نهاد وکالت و کانون وکلا را ضامن استقلال دستگاه قضایی و از ارکان اساسی دادرسی عادلانه می­‌داند و هیچ اراده­‌ای در قوه قضاییه مبنی بر مخدوش کردن استقلال کانون وکلا و نهاد وکالت وجود ندارد­، در عین حال قوه قضاییه بر استفاده از ظرفیت­‌های قانونی جهت اعمال نظارت بدون مداخله در امور صنفی و داخلی کانون‌های وکلا تأکید دارد. این پیش­‌نویس آیین­‌نامه با همین رویکرد تدوین شده است.

ضمن سپاس بیکران از حقوقدانان و وکلای شریف، متعهد دادگستری که نقش عمده و اساسی در تدوین موازین پیش­نویس داشته­‌اند، از عموم حقوقدانان، وکلای شریف دادگستری، قضات، اساتید و دانشجویان دعوت می­‌شود نظرات و پیشنهادهای ارزنده و کارشناسی خود را در خصوص مواد این پیش­نویس ظرف مدت یک ماه (تا تاریخ 24/02/1399) ارائه فرمایند تا به غنای آن افزوده و از معایب آن کاسته شود./ ایلنا