تفاهم نامه‌ای بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان جنگل‌ها با موضوع تسریع و تسهیل در اصلاح نقشه‌های رقومی، انفال و صدور اسناد کاداستر به امضا رسید.

 

Sazman Sabt.jpg (104 KB)

 

ذبیح اله خداییان، رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این رابطه بیان کرد: بیش از ٨٠ درصد از عرصه کشور را اراضی ملی و منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که مستند نمودن صحیح این اراضی از جهات مختلف حائز اهمیت است، ما هر ساله مواجه با تصرف عدوانی و تصرف به اراضی ملی و تغییر کاربری‌های غیر مجاز هستیم و از طرف دیگر با توجه به اینکه مرز‌ها به صورت دقیق مشخص نیستند و در عین حال به دلیل بلایای طبیعی مانند سیل مرز‌ها جا به جا می‌شوند، هدف آن است که ما با کمک سازمان جنگل‌ها نسبت به کاداستری نمودن اسناد ملی اقدام کنیم.

وی ادامه داد: در سال ‌های گذشته بسیاری از این اراضی مستند شدند و برای آن‌ها سند مالکیت صادر شده، اما این اسناد، اسناد مالکیت کاداستری نیست و حدود اراضی دقیقا مشخص نشده است، لذا لازم است این اسناد تبدیل به اسناد کاداستری شود و مالکیت دولت به نحو صحیحی تثبیت گردد. این تفاهم نامه برای آن است تا با کمک هر دو سازمان، اسناد تبدیل به اسناد کاداستری شود تا در سال جهش تولید بتوانیم قدم مثبتی برداریم.

وی افزود: زمانی که کاداستر اجرا شود با توجه به اینکه حدود اراضی مشخص می‌گردد، امکان تغییر مرز وجود ندارد؛ از طرف دیگر با توجه به اینکه تمام اطلاعات اراضی ملی در سامانه ثبت می‌شود، فلذا پاسخ به استعلامات به موقع داده خواهد شد و امکان پاسخ خلاف واقع وجود ندارد که این امر هم موجب تسریع در رسیدگی‌های قضایی می‌شود و هم در سرمایه گذاری در کشور موثر خواهد بود./ ایلنا