رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) اظهار داشت: امسال تعداد ٨١ هزار و 5٠٨ داوطلب برای شرکت در آزمون وکالت ثبت نام کرده‌اند و این آزمون ٢٢ اسفند ماه برگزار می شود.

 

157790425.jpg (76 KB)

 

دکتر جعفر کوشا امروز (دوشنبه) در نشستی خبری در رابطه با این موضوع بیان کرد: آزمون وکالت قرار بود ٢٨ آذر ماه برگزار شود اما به دلیل شرایط کرونایی به تعویق افتاد.
وی ادامه داد: همه تلاش کانون‌های وکلا این است که آزمون در بهترین و سالم ترین شرایط ممکن برگزار شود و متولی برگزاری آزمون وکالت سازمان سنجش آموزش کشور است. هر سال کمیته تعیین ظرفیت متشکل از روسای کانون‌های هر استان، رئیس دادگستری استان و رئیس دادگاه استان با توجه به امکانات و ضوابط تعیین می شود. دغدغه ما افزایش ظرفیت متناسب با امکانات است و شرایط باید منطقی باشد تا وکیل باسواد و مجرب بتواند از حقوق موکلان دفاع کند.
دکتر کوشا درباره اشتراکات وکلا با قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه مستقل است و ما هم مستقل هستیم؛ همانگونه که قضات، دادگاه و قوه قضاییه باید مستقل باشند، وکیل هم باید مستقل باشد. استقلال به معنای دفاع از حقوق مردم است و ما هیچ گاه مسأله استقلال را با هیچ طریقی معامله نمی‌کنیم و خط قرمز ما استقلال است. نکته دیگر اشتراک در موضوع دفاع است. قوه قضاییه می‌خواهد از حقوق عامه دفاع کند و حقوق دفاعی وکیل هم باید مورد احترام قرار گیرد. یکی دیگر از وجه اشتراکات قوه قضاییه و وکلا، ضرورت نظارت بر وکلا است و همواره در ارکان نهاد وکالت نظارت از طریق کمیسیون های نظارت و دادسرای انتظامی وکلا اعمال می شود؛ بنابراین دغدغه نظارت، مشترک است اما خودانتظامی و خودنظارتی را قبول داریم و از قوه قضاییه خواهش داریم به جای ایجاد تشکیلات در قوه قضاییه برای نظارت بر  وکلا، نهاد وکالت را برای نظارت پشتیبانی، حمایت و تشویق کنند، زیرا شأن خود را می‌دانیم و با وکلای متخلف برخورد می‌کنیم.

وی یادآور شد: در زمان ریاست مرحوم آیت الله شاهرودی آیین نامه ای نوشته شد اما به دلیل آنکه خلاف بود، آن آیین‌نامه حذف شد. اخیرا دوباره در این دوره آیین نامه اصلاح کانون وکلا در دستور کار قرار گرفته است.
ما با اصلاح آیین نامه مشکلی نداریم و خود آیین نامه پیشنهادی به معاون حقوقی قوه قضاییه ارائه کردیم و طبق قانون آیین‌نامه‌ای که تهیه شد، اگر قوه قضاییه مواردی دارند باید برای اصلاح به کانون‌ها برگردانند تا اصلاح کنیم؛ زیرا دخل و تصرف در آیین نامه خلاف قانون است. چندین مرتبه از ریاست محترم قوه قضاییه درخواست ملاقات داشته‌ایم اما هنوز موفق نشده‌ایم. با قوه قضاییه باید تعامل و ارتباط خوبی داشته باشیم، زیرا قوه قضاییه و دادگستری را خانه دوم خود می‌دانیم./ ایرنا