علی خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در رابطه با این موضوع بیان کرد: در این مقوله هیچ اختیاری وجود ندارد و کار کاملاً اجباری است، همانطور که شخص به صورت اجباری باید وسیله نقلیه را احراز اصالت کند، به همان نسبت نیز باید اجباراً به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کند و سند را تنظیم کند. ماده 29 کاملاً‌ واضح و شفاف است و آیین‌نامه مصوب نیز بر همین موضوع تأکید کرده است؛ دفاتر باید برای سهولت کار ارباب رجوع و مردم در مراکز تعویض پلاک مستقر شوند یعنی این الزام قانونی است و پلیس نیز این موضوع را قبول داشت تا زمانی که ناجا اعلام کرد که تعویض پلاک اجباری است اما تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی اختیاری است.

وی ادامه داد: حتی اگر قرار بر اصلاح ماده 29 باشد، این مراکز تعویض پلاک هستند که باید ساماندهی شوند؛ با شیوع ویروس کرونا ناکارآمدی مراکز تعویض پلاک آشکار شد. دفاتر اسناد رسمی در ایام کرونا حتی یک روز هم تعطیل نشدند اما مراکز تعویض پلاک به کرات تعطیل شدند.

خندانی اضافه کرد: ما راهکارهای بسیاری برای تعویض پلاک داریم؛ بهتر است افراد به جای مراجعه به 200 مرکز تعویض پلاک در سراسر کشور به 8 هزار و 200 دفتر ما مراجعه کنند و نیازی هم به تعویض پلاک نیست. ما معتقدیم که خودرو از زمانی که تولید می‌شود تا انتهایی که اسقاط می‌شود تنها باید یک پلاک داشته باشد و مالک باید تغییر کند نه پلاک./ ایلنا