رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا)، معاون اول قوه قضاییه را به مناظره دعوت کرد تا درباره موضوعات نهاد وکالت به گفت‌وگو بنشینند.

دکتر جعفر کوشا، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا)، صبح امروز (دوشنبه) در مراسم تکریم و معارفه هیات رئیسه اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران در رابطه با سخنان معاون اول قوه قضاییه در مراسم تکریم و معارفه رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه مبنی براینکه «دشمن برای قراردادن نهاد وکالت در برابر حاکمیت برنامه‌ریزی می‌کند.» بیان کرد: کدام دشمن خواسته نهاد وکالت را مقابل قضات آرایش دهد؟ آیا نظام قضایی کشور در این سال‌ها بر مدار نظرات دشمن ساز و کار یافته بوده است؟ اگر بله؛ پس چرا امروز از آن سخن می‌گویند و اگر نه چرا به یک نهاد که یک قرن از عمرش گذشته افترای بی‌اساس می‌زنند؟

وی ادامه داد: دشمن چه معنا دارد؟ ماهیت کار قضا و وکالت تقابل است؛ وکلا باید اثبات کنند و نهاد قضاوت باید احراز کند؛ بنابراین، ماهیت امر وکالت این است و این موضوع ربطی به دشمن ندارد.

کوشا اضافه کرد: از سوی دیگر چه ضمانتی هست که وقتی وکیل از سوی قوه قضاییه «حاکمیت» اجازه کار بگیرد، می‌تواند شجاعانه به دفاع بپردازد اما نگران ابطال پروانه خود نباشد؟ موارد بسیار متعددی وجود دارد که از مرکز مشاوران قوه قضاییه به کانون‌ها مراجعه و اظهار می‌کنند که نمی‌توانند آنگونه که شایسته است به وکالت بپردازند و به یک معنا خسته و پشیمان شده‌اند.

رئیس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران افزود: این روزها به طور ضمنی در برابر قانون از مصلحت صحبت می‌شود، اجازه دهید بپرسیم مصلحت یعنی چه؟ آیا مصلحتی داریم که کارکردی فراتر از قانون داشته باشد؟ اگر بله، بفرمایید که تکلیف کار روشن شود اما هر کسی می‌تواند این را از خود بپرسد که در یک جامعه عقلانی مگر چیزی فراتر از قانون هم به صلاح جامعه می‌شود؟

وی با تاکید بر فصل الخطاب بودن قانون تاکید کرد: هیچ وکیلی را نمی‌توان از وکالت معلق یا پروانه وی را حذف کرد مگر به حکم محکمه انتظامی کما اینکه هیچ قاضی‌ای را هم نمی‌توان به اتهام قبول نداشتن نظام از قضاوت عزل کرد. این اتهام‌ها باید در یک فرایند قانونی رسیدگی و احراز شود، نه این که یک فرد در هر سمتی که می‌خواهد باشد، بیاید و عده‌ای را آماج تهمت کند و بعد هم بپرسد چرا پروانه کسب متهمان باطل نمی‌شود؟ آن هم افترا به نهادی مثل کانون وکلا که 40 درصد از اعضای آن از ایثارگران و جانبازان و قشری خدوم به کشور هستند./ ایرنا